©Engwe

Nieuw e-bike-merk gaat de strijd aan met VanMoof en Tenways

Dit e-bike-merk gaat de concurrentie aan met VanMoof en Tenways

31 januari om 01:46

Misschien ben je wel eens elektrische fietsen van Engwe tegengekomen op internet of zelfs op straat. Het bedrijf heeft tot nu toe vooral e-bikes met dikke banden uitgebracht, maar gooit het nu over een andere boeg met een nieuw merk voor elektrische stadsfietsen.

Het submerk Mapfour gaat van start met twee e-bikes met een carbon frame. Ze zien er niet zo heftig uit als de andere elektrische fietsen van Engwe, maar lijken met hun dunne banden en slanke frames meer op de design e-bikes van concurrenten als VanMoof, Cowboy, Tenways of Veloretti. Volgens het bedrijf moeten de elektrische fietsen in de Mapfour-lijn licht zijn en een lange batterij, snelle oplaadtijd en een groot bereik hebben.

Mapfour N1 Air

De Mapfour N1 Air is verkrijgbaar met een doorstapframe of met een frame met bovenbuis en weegt maar 15,6 kilogram. Je krijgt ondersteuning van een 250 watt Mivice-motor in het achterwiel met 40 Nm koppel, waarmee je maximaal 25 km/u kan rijden. Een krachtsensor zorgt voor een natuurlijke trapondersteuning. Op de e-bike zit verder een derailleur met zeven versnellingen en er zijn mechanische schijfremmen aanwezig.

De uitneembare 360 Wh Samsung-batterij heeft een bereik tot maximaal 100 kilometer als je in de laagste ondersteuningsstand rijdt. Het achterlicht zal in ieder geval de batterij niet gebruiken, want die wordt opgeladen met een zonnepaneeltje. Opladen kost tussen de vijf en acht uur.

Op de e-bike zit ook een schermpje en met het ingebouwde antidiefstalsysteem krijg je een berichtje op je smartphone als je fiets beweegt terwijl hij op slot staat.

Vergelijkbaar met Tenways

De N1 Air lijkt met deze specificaties behoorlijk op de Tenways CGO 600 Pro, die een vergelijkbare motor, een vergelijkbaar gewicht en een identieke actieradius heeft. Een verschil is dat de N1 Air zeven versnellingen heeft, terwijl de Tenways er maar eentje heeft.

De Tenways heeft dan weer een riemaandrijving die minder onderhoud nodig heeft. Ook heeft de Tenways een aluminiumframe, waar de Mapfour N1 Air een meer premium carbonframe heeft.

N1 Pro heeft meer functies

De N1 Pro heeft een aantal upgrades ten opzichte van de N1 Air, al is hij wel een paar kilo zwaarder met zijn 19 kg. De grote verschillen zitten in de verdubbeling van het koppel, een beter en geïntegreerd display en de aanwezigheid van hydraulische remmen in plaats van mechanische. Ook zijn er wat extra antidiefstalfuncties toegevoegd en zit er een ringslot op de fiets die je via het scherm kunt gebruiken.

Wat kosten deze elektrische fietsen?

Volgens Engwe moeten de fietsen onder de 3000 euro gaan kosten, maar de exacte prijzen zijn nog niet bekend. Vanaf 24 februari kan je de e-bikes reserveren, dus dan wordt waarschijnlijk ook duidelijk wat ze kosten.

Lees meer over elektrische fietsen en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.