©Nio

Analyse: wordt snelladen echt goedkoper dan traagladen?
Het tijdperk van de elektrische auto is er en volgens snellaadaanbieder Electra wordt het alleen maar beter. Het Franse laadbedrijf doet claims over vier ontwikkelingen die elektrisch rijden goedkoper, efficiënter en veelzijdiger zouden maken. Of dat ook echt zo is? Daar komen we zo op terug. Eerst de claims op een rijtje.
1. EV’s worden goedkoper en elektriciteit goedkoper
Volgens Electra zorgen technologische vooruitgang en concurrentie ervoor dat de prijzen van EV’s dalen. Dat zou de grootste drempel – de aanschafprijs – wegnemen. Daarnaast wordt snelladen goedkoper dan AC-laden, doordat snellaadstations efficiënter worden benut en bulkinkoop van stroom de kosten drukt.
De eerste helft van deze bewering is al grotendeels bewezen. De (elektrische) auto van het jaar begint bij €28K. En met de Hyundai Inster en de Citroën C3 is er nu genoeg te kiezen in het grootste segment. De tweede bewering is in feite ook al waar. Je kunt bij Tesla voor onder de €0,40 snelladen, terwijl de meeste trage 11 kW paaltjes meer dan €0,40 per kWh kosten. Maar Tesla staat nog vrij eenzaam in die positionering. Wellicht dat Electra zelf de prijzen ook gaat verlagen? (Overigens is thuis laden nog steeds het goedkoopst).
2. Snelladen wordt de standaard
Nederland was een pionier in laadinfra, maar loopt achter op snelladen, aldus Electra. DC-laders, die direct gelijkstroom aan batterijen leveren, maken opladen veel sneller dan de conventionele AC-laders die in woonwijken en op parkeerplaatsen te vinden zijn. Dit zou vooral in steden een grote impact hebben.
Gezien thuisladen nog steeds het goedkoopste en het gemakkelijkste is (kost je geen tijd), zal thuisladen het populairst blijven. Of er dus een grote shift komt naar snelladen? Ik zie het niet zo snel gebeuren. Tenzij het bij alle aanbieders goedkoper wordt.
3. EV’s als thuisbatterij
Naast rijden kunnen elektrische auto’s ook bijdragen aan het energienetwerk. Via Vehicle-to-Grid (V2G) kunnen ze stroom terugleveren aan het net, wat pieken en dalen in vraag helpt balanceren. Vehicle-to-Home (V2H) gaat een stap verder en laat auto’s huizen van stroom voorzien tijdens stroomstoringen of piekuren. Renault test dit al in Utrecht.
Al jaren horen we van Vehicle-to-grid oplossingen en er zijn slechts een paar auto’s waarbij het ook daadwerkelijk kan, MITS je ook bij de juiste energieleverancier zit. Er is geen reden om aan te nemen dat vóór 2027 die transitie een vlucht zal nemen.
4. Hernieuwbare energie en laadhubs
Door koppeling aan zonne-energie en batterijopslag zouden laadhubs onafhankelijker worden en bijdragen aan een stabiel stroomnet. Dit zou niet alleen duurzaam zijn, maar ook kosten verlagen.
Het klinkt voor de hand liggend dat snellaadstations ook met accu’s gaan werken. Nio doet dat nu al met hun power swap stations. Als de accu’s niet gebruikt worden om in auto’s geswapt te worden, kunnen ze ingezet om pieken en dalen in het lokale stroomnet op te vangen. Of Fastned bijvoorbeeld dat ook gaat doen, zal met name ingegeven worden door de vergoedingen die hiermee gemoeid zijn.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.