©Angell

Angell-ceo legt uit hoe het is misgegaan met Angell-e-bikes

Angell-ceo legt uit hoe het is misgegaan met Angell-e-bikes

1 februari om 16:14

De Franse e-bike-startup Angell is failliet, maar hoe is het misgegaan? Waar oprichter Marc Simoncini eerder zei dat het bedrijf heeft gefaald, blijkt dat de fietsfabrikant ook niet echt op zijn partners kon rekenen. Dit stelt de ceo van Angell.

Angell moest alle e-bikes van zijn eerste generatie Angell Mobility-fietsen terugroepen. Dat heeft alles te maken met het frame dat kon breken. 5.000 e-bikes moesten terug. Het bedrijf is nu een juridische procedure gestart om te kijken wie er nu precies verantwoordelijk kan worden gehouden voor dit probleem. Is het assemblagepartner SEB, designpartner Kickmaker of toch echt Angell zelf?

Angell

Tegen de website Zag Daily zegt Angell-ceo John Mollanger: “Hoewel de gerapporteerde gevallen zeldzaam en geïsoleerd leken - het gaat om minder dan 0,1% van de fietsen in omloop - is de veiligheid van onze rijders onze absolute prioriteit. We hadden geen andere keuze dan alle Angell Mobility e-bikes van de eerste generatie terug te roepen, wat neerkomt op 5.000 fietsen. Daarom was de oplossing snel duidelijk voor onze klanten: hun fiets omruilen voor een model van de nieuwe generatie, of hun geld teruggeven."

Wat precies heeft geleid tot de breekbare fietsframes is tot op de dag van vandaag niet boven water. Het zou liggen aan de fabricage van het frame en hoe de buizen aan elkaar zijn bevestigd. Angell nam contact op met de SEB Group om te kijken of er niet een bepaald type frame was dat risicovol was, zodat niet alle fietsen terug hoefden. 

Problemen met partners

Er was echter geen antwoord op die vraag dat goed genoeg bleek, waardoor de hele generatie fietsen een risico vormde. Vanaf de eerste meeting in november zou duidelijk zijn geweest dat 'SEB Group zichzelf niet verantwoordelijk achtte voor de defecten aan de fietsen en niet wilde meewerken aan het vinden van een oplossing', stelt de ceo.

Angell heeft andere mogelijkheden voorgelegd bij zijn partners om te zorgen dat het fietsenbedrijf kon doorgaan, bijvoorbeeld door niet alle restituties op Angell te laten neerkomen, maar daar werd geen overeenstemming bereikt. Het eindresultaat weten we inmiddels: Angell is failliet. Mollanger zegt dat het zeker mogelijk is dat Angell ooit weer verder gaat, maar wat er nu van het bedrijf over is, stopt.

Mocht je een Angell M Rapide, S Rapide, M Cruiser of S Cruiser hebben, dan kun je het beste spoedig contact opnemen met het merk.

Lees meer over wat er vooraf is gegaan.

Meer over

Deel dit artikel