Aston Martin overweegt trillende elektrische auto's, voor dat motor-gevoel
©Unsplash

Allerlei elektrische auto's maken al geluiden als alternatief voor het geronk van de elektrische motor. Aston Martin denkt dat ook het getril een gemis is, en overweegt nu een trillende carrosserie om het gevoel van een brandstofmotor te behouden in een EV.
Aston Martin maakt auto's voor de liefhebber, van de James Bond-modellen tot sportwagens. In 2030 wil de Britse automaker zijn eerste elektrische model op de markt brengen, maar het bedrijf wil ook zijn toekomstige auto's 'echte Astons' maken. Dat zegt Aston Martin-topman Adrian Hallmark tegen Auto Car.
De topman werd gevraagd hoe elektrische Astons de emotie van bestaande modellen kunnen benaderen. Hallmark sloot daarbij de kunstmatige versnellingsbak uit, zoals die in bijvoorbeeld de Hyundai Ionic 5N zit. En ook kunstmatig motorgeluid ziet de topman niet zitten. Maar hij gelooft wel in de emotionele band tussen chauffeur en elektrische auto, nadat hij onlangs in de elektrische Mercedes AMG EQS reed. "Dat gaf me hoop", aldus Hallmark. "Zonder nepversnellingen en motorgeluid, resoneert die", zegt Hallmark. "En ik bedoel niet emotioneel maar fysiek. Het resoneert fysiek."
Emotionele verbinding dankzij trilling
“Als je de telemetrie van de V12-motor van de Valkyrie in kaart zou brengen, of zelfs de motor van de raceversie, de frequenties zou meten en die in de carrosseriestructuur van het voertuig zou inbouwen, ze zou koppelen aan de gaskleppositie en de elektrische frequentiegeluiden zou onderdrukken, zou je je precies het gevoel hebben dat je in een Valkyrie of een andere 12-cilinder auto zat", aldus Hallmark. "Dus ik geloof dat zonder nepgeluiden, maar door daadwerkelijk lichaamsstructuren en andere structuren te oscilleren met de frequenties die je krijgt van een verbrandingsaandrijflijn, je een emotionele verbinding kunt creëren."
Aston Martin heeft een deal met het Amerikaanse EV-maker Lucid, dat de aandrijving voor toekomstige Aston Martins gaat verzorgen. Hallmark ziet batterij-innovaties zoals solid state wel als een belangrijke stap richting de elektrische Astron Martin. De topman vindt gewichtsbesparing een belangrijke factor, en huidige batterijen zijn zwaar. Dat leunt op het dynamische gevoel dat een vederlichte supercar kan geven, denkt de topman. Gelukkig hoeft Aston Martin niet echt op de prijs te letten, dus is er sneller meer mogelijk dan bij de doorsnee productie-auto.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.