Spotify mede dankzij prijsverhoging eindelijk een jaar lang winstgevend
©Unsplash

Spotify is dan wel 's werelds populairste muziekdienst, het bedrijf draaide lange tijd verlies. Na prijsverhogingen en aanhoudende groei van abonnees heeft het bedrijf in 2024 voor het eerst het hele jaar winst gedraaid.
Spotify had aan het eind van 2024 ruim 11 procent meer gebruikers dan een jaar eerder: 263 miljoen, tegenover 236 miljoen eind 2023. Het totale aantal abonnees, inclusief gratis gebruikers, steeg 12 procent tot 675 miljoen. Dat meldt de Zweedse streamer in zijn nieuwste kwartaalcijfers.
Nog belangrijker voor Spotify: in 2024 werd 1,14 miljard euro winst gedraaid, over een omzet van 15,6 miljard euro. Dat is nog eens wat anders dan de 532 miljoen euro verlies die Spotify in 2023 draaide, en ook in de jaren daarvoor was er nooit een volledig winstgevend jaar sinds de oprichting in 2008. Zo zie je maar wat een enorme schaal er bij dit soort diensten nodig is om winstgevend te zijn.
Dankzij EU en prijsverhogingen
Spotify heeft de winst mede te danken aan de prijsverhogingen die het doorvoerde. In Nederland was dat er maar eentje: halverwege 2023 steeg de prijs hier met 1 tot 3 euro per maand. In sommige andere landen ging daar binnen een jaar nog en prijsverhoging overheen. Het Premium-abonnement voor één gebruiker kost in Nederland 10,99 euro, maar in bijvoorbeeld de VS inmiddels al 11,99 dollar. In die landen is het inbegrepen aanbod luisterboeken wel groter dan hier.
Mogelijk heeft Spotify ook geprofiteerd van de mogelijkheid om gebruikers in zijn iOS-apps naar de eigen website te sturen. Apple mag zulke doorverwijzingen niet meer verbieden in de EU, en Spotify was misschien wel de grootste verantwoordelijke voor dat nieuwe beleid.
Spotify Super Premium grote afwezige
Ook nu is er opnieuw geen sprake van Spotify HiFi, het al in 2021 aangekondigde abonnement voor muziek in hogere kwaliteit. Concurrenten als Apple Music en Tidal bieden al langer muziek aan die niet gecomprimeerd is, en daarom veel helderder klinkt op hoogwaardige audio-apparatuur. Ook bieden die diensten muziek in Dolby Atmos, waardoor speciaal afgemixte nummers erg ruimtelijk klinken. Apple Music spoort zulke Atmos-versies aan met extra betaling aan artiesten.
In mei vorig jaar leek het HiFi-abonnement van Spotify er bijna aan te komen, en in november zei Spotify-topman Daniel Ek ook dat het 'Super Premium'-abonnement met hogere geluidskwaliteit er nog steeds aan komt. Wanneer weten we ook nu helaas nog steeds niet.
Meer Spotify-nieuws en mis niets met onze Bright-app.