YouTube haalt omzetrecord met reclames, mede door de aanpak van adblockers?

©Unsplash

YouTube haalt mijlpaal met reclames - mede door aanpak adblockers?
4 februari om 23:53
Update: 4 februari om 23:54

YouTube heeft in het afgelopen kwartaal voor het eerst meer dan 10 miljard dollar aan advertenties verdiend. Dat komt mede doordat er meer naar YouTube op televisies wordt gekeken, maar ook andere factoren spelen een rol.

YouTube verdiende in het vierde kwartaal van 2024 meer dan verwacht aan advertenties. Het ging om 10,47 miljard dollar, een toename van 14 procent op jaarbasis. Daarmee overtrof YouTube's reclameomzet voor het eerst 10 miljard dollar in een kwartaal. In heel 2024 leverden de advertenties 36 miljard dollar op. Naast reclames verdient de streamingdienst ook aan de YouTube Premium-abonnementen, maar hoeveel die opleveren is niet duidelijk. 

Google wijst erop dat YouTube 'de leider op het gebied van streaming-kijktijd' blijft. In een toelichting op de kwartaalcijfers zei Google-ceo Sundar Pichai dat YouTube rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen begin november een piek in het aantal kijkers bereikte. Ook wijst hij erop dat de investeringen van het bedrijf in podcasts hun vruchten beginnen af te werpen. "YouTube is in de VS nu al de meest gebruikte dienst voor het consumeren van podcasts."

Adblockers en langere reclames

Mogelijk zijn er meerdere verklaringen voor de groei van YouTube's advertentie-inkomsten. Zo is het mogelijk dat YouTube gemiddeld meer reclame-onderbrekingen aan video's heeft toegevoegd. Ook experimenteert YouTube met langere advertenties die je niet kunt overslaan. 

Een andere reden kan te maken hebben met de strengere aanpak van het gebruik van adblockers door gebruikers. De videodienst voert sinds vorig jaar de strijd tegen adblockers steeds verder op. Zo worden gebruikers die proberen advertenties te omzeilen door YouTube steeds vaker gedwongen om toch reclames te bekijken, terwijl ze dat in voorgaande jaren niet deden. Dat leidt tot een toename van de reclameomzet, maar Google zelf wil daar niets over zeggen.

Meer YouTube kijken op tv's

Een andere reden is dat er steeds meer naar YouTube op televisies wordt gekeken. De reclamespotjes op het grote scherm leveren meestal meer op, mede doordat ze minder vaak worden overgeslagen.

Het aantal YouTube-kijkers op smart-tv’s in de VS steeg in december naar een recordaandeel van 11 procent van het totale tv-gebruik van streamingdiensten, gevolgd door Netflix (8,5 procent) en Amazon Prime Video (4 procent). Wereldwijd kijken gebruikers meer dan 1 miljard uur per dag naar YouTube-video's op televisies.

Lees meer YouTube-nieuws en mis niets met het Bright WhatsApp-kanaal.