©Sonos

Problemen voor Sonos houden aan en daarom grijpt het bedrijf hard in
Sonos heeft het nog steeds moeilijk na de mislukte introductie van zijn nieuwe app. Het bedrijf grijpt daarom opnieuw hard in en ontslaat bij een reorganisatie 12 procent van de medewerkers.
Sonos heeft een rampzalig jaar achter de rug door de problemen met zijn nieuwe app, die het afgelopen mei heeft uitgebracht. Het leidde tot een stortvloed aan boze reacties van gebruikers vanwege ontbrekende functies en een groot aantal bugs. Het bedrijf is sindsdien bezig om alle app-problemen op te lossen en dat proces is nog altijd niet afgerond. Ook viel de verkoop van de Sonos Ace, de eerste draadloze koptelefoon van het merk, erg tegen.
De problemen hebben Sonos-ceo Patrick Spence zijn kop gekost en ook een andere topman werd de laan uitgestuurd. Maar het bedrijf verwacht dat de problemen nog lang zullen doorwerken. Sonos maakte vandaag bekend dat het zo'n 200 medewerkers gaat ontslaan. Dat is een groter aantal ontslagen dan bij de vorige ontslagronde in augustus, toen 100 mensen hun baan bij de speakerfabrikant verloren. Het gaat dit keer om 12 procent van het personeelsbestand.
Reorganisatie
De reden voor de nieuwe reorganisatie is dat Sonos zijn productteams 'kleiner en meer gefocust' wil maken, schrijft Sonos' interim-CEO Tom Conrad in een memo. "Sonos zit vast in te veel lagen die samenwerking en besluitvorming moeilijker hebben gemaakt dan nodig is."
In plaats van de huidige afdelingen die zich richten op afzonderlijke productcategorieën wordt Sonos voortaan georganiseerd in 'functionele groepen voor hardware, software, design, kwaliteit en operations'. "Met deze eenvoudigere organisatie komen cross-functionele projectteams samen om onze kernervaring te verbeteren en nieuwe producten te leveren", aldus Conrad. Volgens de topman moet het bedrijf beter worden in het kiezen van prioriteiten. "De laatste tijd hebben we te veel projecten laten lopen doordat we geen volledige toewijding hadden. Ook dit gaan we oplossen."
Reputatieschade werkt door
De speakerfabrikant maakt donderdagavond zijn nieuwe kwartaalcijfers bekend, maar de nieuwe stap belooft alvast weinig goeds. De ontslagronde is een teken dat Sonos denkt dat de vraag naar zijn producten, mede door de aangetaste reputatie na het app-fiasco, voorlopig nog niet zal verbeteren. Bij zijn aantreden beloofde Conrad aan gebruikers dat de Sonos-app verder verbeterd zal worden. Het bedrijf brengt om de paar weken nieuwe updates uit.
Nieuwe TV-box van Sonos
Eerder deze week lekte uit dat Sonos binnenkort een nieuw product wil lanceren: een streaming-box voor televisies, die werkt met Android. Deze nieuwe concurrent van de Apple TV, Chromecast, Google TV Streamer moet de content van populaire streamingdiensten samenbrengen in één gebruiksvriendelijke interface.
Ook zou het streaming-apparaat meerdere voordelen hebben voor mensen die al Sonos-producten in huis hebben, zoals tv-geluid dat draadloos en 'zonder vertraging' naar de soundbars en speakers van het merk wordt gestuurd. De prijs zou wel hoger zijn dan die van de concurrenten, maar wanneer Sonos de tv-gadget officieel aankondigt, is nog niet duidelijk.
Lees meer nieuws over Sonos en volg het nieuws met ons WhatsApp-kanaal.