Deze elektrische auto van Volkswagen gaat je 20.000 euro kosten

Waarom is een elektrische auto van 20.000 euro de heilige graal?

Volkswagen belooft in het instapsegment van elektrische auto’s te stappen. Begin maart wordt een nieuwe showauto onthuld. Een voorproefje van een compacte EV die in 2027 in productie gaat. Het prijskaartje? Ongeveer 20.000 euro. Daarmee wil Volkswagen de drempel verlagen voor consumenten die elektrisch willen rijden, maar gaat dat ook werkelijk gebeuren?

Een betaalbare, elektrische auto voor Europa, zo omschrijft Volkswagen-topman Thomas Schäfer het model. En daar zit een strategie achter. Samen met de productieversie van de ID.2all wordt deze nieuwe EV een speerpunt van Volkswagen’s toekomstplan. 

De auto’s komen te staan op een verbeterde versie van het MEB-platform, waar auto’s als de ID.3 op gebouwd zijn. In 2026 moeten de eerste ID. 2all-productiemodellen bij de dealers staan, met een instapprijs onder de 25.000 euro. Het nog te onthullen model, dat een jaar later volgt, moet nog €5000 goedkoper zijn. Daarmee krijgt de elektrische Fiat Panda of een eventuele Renault Twingo EV er een concurrent bij.

Zukunft voor Volkswagen?

Met het strategische plan ‘Zukunft Volkswagen’ zet het merk in op economische stabiliteit en technologische innovatie. De kern is een driefasenplan:

* Inhaalslag: Volkswagen probeert kosten te drukken en breidt het aantal elektrische modellen uit.
* Aanval: Tegen 2027 komen er negen nieuwe modellen, waaronder de ID. 2all en de 20’000-euro-EV.
* Voorsprong: Volkswagen wil toonaangevend blijven in het volumesegment met geavanceerde technologie en slimme mobiliteitsoplossingen.
Met meer dan 1,35 miljoen verkochte ID.-modellen sinds 2019 en een verkoopaantal van 383.100 BEV’s in 2023, is Volkswagen geen kleine speler met elektrisch rijden. Maar het had meer verwacht van de ID-lijn. De overstap naar elektrisch is minder soepel verlopen dan gehoopt.

De heilige graal

Meerdere automerken, waaronder Tesla en Volkswagen reppen al langere tijd over “betaalbare elektrische auto’s”. De consensus lijkt te zijn dat je het dan hebt over een auto tussen de 20 en 25K. We zijn recent al hard die kant op aan het gaan. Met de komst van de Dongfeng Box, de Citroën ë C3, de Hyundai Inster en de Fiat Grande Panda hebben we al de nodige keuze in elektrische auto’s van rond de €25K met een bereik van reeel zo’n 250 kilometer. Hoe kan het dat in 2015 een Nissan Leaf met minder bereik nog zoveel meer kostte? Waarom zou Volkswagen nu wel een goedkope elektrische auto kunnen bouwen?

Over de afgelopen tien jaar zijn de kosten van batterijen voor elektrische voertuigen aanzienlijk gedaald, waardoor EV’s toegankelijker zijn geworden voor consumenten. De gemiddelde batterijprijzen per kilowattuur (kWh) zijn 4x zo laag geworden. Een 24 kWh accupakket kostte in 2015 €7500 en nu nog geen €2000.

• 2015: Ongeveer €315 per kWh.
• 2020: Rond de €125 per kWh.
• 2025: Naar verwachting ongeveer €77 per kWh.

De dalende trend in batterijprijzen is te danken aan verbeteringen in batterijtechnologie, schaalvoordelen in de productie en lagere kosten van essentiële materialen. Het is dus aanzienlijk eenvoudiger om in 2027 een kleine elektrische auto op de markt te brengen voor €20’000 dan het tien jaar geleden was.

Kijken we in de lijst met best verkopende auto’s dan snappen we ook waarom automerken die prijs nastreven. De Kia Picanto doet het bijvoorbeeld in Nederland al lange tijd heel goed. De vanafprijs? €19795. €20K is waar je kunt beginnen met autoshoppen. Daar vind je nu elektrisch alleen de Dacia Spring bijvoorbeeld en die heeft een actieradius van 160 kilometer.

Europese automerken zitten in zwaar weer. De Chinese merken doen in Europa nog niet heel veel, maar in China hebben ze enorm veel marktaandeel van de Europese merken overgenomen. Volkswagen heeft het dus ook niet makkelijk. De ID.2All en deze goedkopere EV kunnen daar verandering in brengen, maar laten we hopen dat het nog op tijd is.

Lees meer over elektrische auto's en mis niets met de Bright-app.