©Unsplash

Google alweer in opspraak door AI-reclame: deze keer dankzij Nederlandse kaas

Google alweer in opspraak door AI-reclame: deze keer dankzij Nederlandse kaas

Google heeft zijn Super Bowl-reclame voor Gemini aangepast na een verkeerd feitje over Goudse kaas. Het is niet de eerste keer dat een AI-reclame van het bedrijf in opspraak is.

In de Super Bowl-reclame van Google is te zien hoe een kaasboer hulp zoekt bij Gemini voor het maken van teksten, omdat hij van schrijven geen kaas heeft gegeten. In de video vertelde Gemini dat 50 tot 60 procent van alle kaas die wereldwijd wordt gegeten, Goudse kaas is. Zo populair is de Nederlandse kaas echter niet.

Op X werd de fout opgemerkt, waarna een medewerker van Google reageerde dat het niet gaat om een hallucinatie van Gemini, waarbij er feitjes worden verzonnen, maar dat Gemini zich heeft gebaseerd op een website met verkeerde informatie. De reclame, die op YouTube staat, is inmiddels aangepast met een nieuwe tekst die van Gemini lijkt te komen.

Olympische Spelen

Tijdens de Olympische Spelen van 2024 kreeg Google al veel kritiek over een reclame voor Gemini. In de video was te zien hoe een meisje AI gebruikte om een onpersoonlijke fanbrief voor haar sportheld te schrijven.

Lees meer over Google, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.