©Airbus

Vliegen op waterstof is volgens Airbus een 'enorme uitdaging'
Vliegtuigbouwer Airbus probeert al jaren om vliegtuigen op waterstof mogelijk te maken, maar zijn meest ambitieuze project op dat gebied loopt nu forse vertraging op. Een groot passagiersvliegtuig dat alleen op waterstof vliegt blijft nog wel even toekomstmuziek.
Airbus zegt dat zijn project om een vliegtuig met door waterstof aangedreven motor te bouwen langzamer verloopt door 'technische uitdagingen'. Met name de beschikbaarheid van waterstof die voortkomt uit duurzame energiebronnen zou een beer op de weg zijn.
Volgens Airbus is het tot stand brengen van een systeem waarin waterstof geproduceerd, verspreid en uiteindelijk ook gereguleerd wordt, een 'enorme uitdaging', die vraagt om internationale samenwerking en gezamenlijke investeringen. Met de verklaring reageert Airbus op uitspraken van Franse vakbonden, die beweren dat het nog zeker vijf tot tien jaar duurt voordat het eerste vliegtuig op waterstof van de grond komt.
'Plannen realistisch houden'
Het doel was tot dusver om zo'n vliegtuig in 2035 op de markt te brengen. De vakbonden zeggen verder dat Airbus 'bepaalde zijprojecten' heeft geschrapt, maar geven daar geen details over. Airbus heeft geen actueel tijdspad of planning van het project gedeeld.
Het bedrijf zegt de 'ontwikkelingen op gebied van technologie en regulatie' in de gaten te houden om zijn plannen 'ambitieus en realistisch' te houden. Daarover gesproken: Airbus-CEO Guilaume Faury betwijfelde eerder al of er in de toekomst überhaupt wel genoeg groene waterstof is om de plannen uit te voeren.
Waterstofvliegtuig met 100 passagiers
De internationale luchtvaartindustrie wil in 2050 geen uitstoot meer veroorzaken. Om dat doel te bereiken werkt Airbus al jaren aan een vliegtuig dat met elektromotoren die worden aangedreven door waterstof. In zo’n vliegtuig zouden maximaal honderd passagiers kunnen zitten.
Eerder zei het bedrijf dat het de technologie voor de motor tegen 2026 klaar wil hebben. Echter, binnen de industrie is eerder al openlijk aan de haalbaarheid van die ambitie getwijfeld. Alternatieve brandstoffen voor waterstof zijn er nauwelijks en bovendien wil de consument niet extra betalen voor milieuvriendelijker vliegen.
Volg meer nieuws over wetenschap en blijf op de hoogte met de Bright-app.