Duurtest Renault 5, conclusie: een heerlijk elektrisch autootje
©Bright

Onze autotester Rutger reed de afgelopen maand met de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric. Tijd voor het afscheid en voor conclusies.
Bij Bright testen we auto’s altijd uitvoerig. Vier weken meestal. De eerste week om je nog te ergeren aan dingen waar je kan wennen. De tweede week om dingen te ontdekken die je bij een eerste indruk nog niet opgevallen waren. De derde week om alles op je in te laten werken. De vierde week om conclusies te kunnen trekken. Deze maand was het testen extra intens, want de eigen auto was aangereden en stond bij de reparateur. Dus wij moesten met ons hele gezin onze vervoersbehoeften vervullen met Renault 5 en een Mazda MX-5. Gezien we met vier mensen en een hond zijn, is die MX-5 eigenlijk voor alles te klein. De 'grote' auto in het gezin was dus de 5.
Met een zoon van 1 meter 86 was dat uitdagend, maar niet ondoenlijk en eigenlijk moest ik de conclusie trekken dat de Renault 5 prima voldeed. Met vier mensen én onze enorme hond reizen was onmogelijk geworden. Maar als de hond thuisbleef of 1 van de kinderen, was de Renault 5 groot genoeg. Ik predik altijd dat je geen auto moet kopen voor die 3 weken per jaar dat je op vakantie gaat. Maar ik lijk daar zelf ook wel een beetje schuldig aan. Wij zouden prima met de Renault 5 kunnen leven. Af en toe zou je een keer een auto moeten lenen, of met de trein gaan, maar meestal zou de kleine Renault voldoen.
'Kleine' accu is wennen maar volstaat prima
Dat zou zeker ook geen straf zijn, want toen mijn Niro weer klaar was, viel me op dat hij weliswaar ruimer is, maar niet per se comfortabeler. De Renault is beter geveerd en het rijgeluid komt op het gehoor aardig bij elkaar in de buurt. Bovendien oogt de knalgele Renault 5 beter. Een beetje vreugde in deze dagen is welkom en je merkt dat een autootje als de 5 dat komt brengen. Zelfs de BMW-rijder die ik er uitreed bij het stoplicht glimlachte.
Ik moest wel een beetje wennen aan 52 kWh in de accu. Ik heb er 2 of 3 keer een lang eind mee gereden en daardoor ben ik niet genoeg gewend geraakt aan wat de auto eigenlijk aan rijbereik heeft. Maar de 64 kWh van de Niro voelt toch net alsof je wat meer flexibel bent met of je wel of niet wilt laden onderweg. Bovendien is de navigatie hopeloos pessimistisch. Voor een enkeltje Winsum - Amsterdam wilde hij al laden bij Lelystad. Hij vermoedde dat ik daar met nog 27% accu aan zou komen. Uiteindelijk heb ik die stop geskipt en ben ik zonder laadpauze naar Amsterdam gereden waar ik nog 21% over had. Kortom: de Google-navigatie mag dan mooi geïntegreerd zijn in de auto, hij is wel echt veel te voorzichtig. Maar dat zijn zaken waar je dus op leert inspelen. Op dag 1 had ik nog niet gedurfd dat te negeren, op dag 28 wel.
In de vorige afleveringen van de Duurtest is denk ik mijn conclusie al wel doorgeschemerd. De Renault 5 is een heerlijk elektrisch autootje. Hij is ruim voor zijn buitenafmetingen, hij is praktisch, hij rijdt leuk, de rijhulpsystemen zijn goed én makkelijk uit te schakelen, het infotainment systeem werkt lekker. En dat allemaal in zo’n lekkere verpakking. Kies wel een beetje een gedurfd kleurtje zou ik je willen adviseren. De groene en gele vallen allebei lekker op.
Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest.