©Factorial

Hyundai onthult binnenkort een veelbelovende EV-batterij

Hyundai wil de EV-markt opschudden met deze nieuwe batterij

Autofabrikant Hyundai wil binnenkort zijn eigen solid-state accu voor elektrische auto's presenteren. Deze EV-batterijen moeten zorgen voor een grotere actieradius en hogere laadsnelheden, maar het duurt nog even voordat ze in nieuwe auto's verschijnen.

De nieuwe solid-state batterijen zouden volgende maand door Hyundai worden onthuld bij een onderzoekscentrum in Zuid-Korea. Dat zeggen ingewijden tegen de Zuid-Koreaanse nieuwssite ETNews. De autofabrikant investeerde al miljarden in de ontwikkeling van eigen EV-accu's. De presentatie is van een testproductielijn van solid-state batterijen.

Vastestofbatterijen kunnen energieopslag efficiënter, sneller en veiliger dan de huidige lithium-ionbatterijen. Uiteindelijk moeten ze ook goedkoper worden. Tot nu toe zijn de nieuwe solid-state accu's nog niet klaar voor de massamarkt, vanwege problemen met onder meer de stabiliteit en de productie. 

Bij de nieuwe pilotlijn wordt gecontroleerd of de accu’s de beoogde prestaties en kwaliteit halen. Op basis daarvan bepaalt het bedrijf wanneer de massaproductie zou kunnen starten. Eind dit jaar wil Hyundai ook met een prototype-auto komen dat door de nieuwe accu’s wordt aangedreven. Wanneer consumenten in de eerste auto’s met deze batterijen gaan rijden, blijft nog even de vraag. Veel hangt af van het verlagen van de productiekosten.

Automerken gaan voor solid-state

Hyundai staat onder druk om vaart te maken met de nieuwe batterijtechniek, want veel concurrenten maken ook vorderingen. Zo onthulde het Japanse Honda in november zijn eerste solid-state batterijpilotlijn. 

Veel andere autofabrikanten hebben ook plannen om hun EV’s uiteindelijk te voorzien van solid-state accu’s. De Chinese autofabrikant MG zou zelfs eind dit jaar al met zijn eerste auto’s met vastestofbatterijen komen. Dat zou opmerkelijk zijn, want de meeste concurrenten hebben hebben nog veel meer tijd nodig. Zo hoopt Toyota vanaf 2027 vastestofbatterijen op de markt te brengen en denkt BMW er rond 2030 klaar voor te zijn. Ook Hyundai voorziet pas rond 2030 een stap naar massaproductie. Autoreus Stellantis wil vanaf 2026 met een praktijkproef starten.

Belangrijke stap voor Hyundai

Voor Hyundai kan de technologie een grote impact hebben. Het bedrijf koopt zijn EV-batterijen nu nog in bij batterijfabrikanten als CATL, LG en SK On. Door ze zelf te bouwen zijn voordelen te behalen. Voor het ontwikkelen van de vastestofbatterijen heeft Hyundai volgens ETNews ongeveer evenveel medewerkers in dienst als de gespecialiseerde batterijleveranciers.

Hyundai ontwikkelt intussen ook goedkopere EV-accu's met lithium-ijzer-fosfaat (LFP) en nikkel-kobalt-mangaan (NCM), die bedoeld zijn voor betaalbre elektrische auto’s.

Lees meer auto-nieuws en volg de updates met onze Bright-app.