Aldi trekt de stekker uit de app waarmee je zelf boodschappen kan scannen
©ALDI

Bij ALDI kan je binnenkort niet meer zelf je boodschapen scannen en afrekenen met de app van de supermarktketen. De meeste mensen zitten hier eigenlijk helemaal niet op te wachten, concludeert het bedrijf.
Bij een aantal winkels van ALDI in Nederland kun je met de ALDI-app je boodschappen scannen en vervolgens afrekenen, onder andere met iDeal. Vervolgens krijgen klanten een code om de winkel te verlaten. De supermarktketen testte die functie om te kijken of klanten het fijn zouden vinden.
Maar dat blijkt bij de meerderheid niet het geval. "Uit onze tests is gebleken dat de overgrote meerderheid van onze klanten in Nederland hun producten liever bij een kassa afrekent dan ze te scannen met hun smartphone. Daarom richten we onze tests nu op self-checkout opties waarbij klanten hun producten bij een kassa afrekenen", valt te lezen op de website van de winkelketen.
Sinds 20 januari is het in vijf filialen van de supermarkt al niet meer mogelijk om de app voor zelfscannen te gebruiken.
Je kunt nog snel je bonnen downloaden
In negentien winkels kan dat nu nog wel, maar vanaf 23 februari niet meer. Klanten die de app hebben gebruikt voor zelfscannen, hebben hun kassabonnen in de app ontvangen. Als ze die willen opslaan, dan moet dat voor 26 februari gebeuren. Daarna zijn de bonnen niet meer via de app toegankelijk, schrijft de supermarktketen.
Supermarkten experimenteren volop met nieuwe technieken, maar niet alles is een succes. Zo stopte Jumbo onlangs weer met het gebruik van een AI-systeem dat mensen automatisch aanwijst als mogelijke winkeldieven op basis van hun gedrag. Volgens het bedrijf gaf dat het verkeerde signaal aan klanten af.
Lees meer over winkelen en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.