©Damon

Elektrische motorstartup Damon lijkt stuurloos na vertrek topman

Elektrische motorstartup Damon lijkt stuurloos na vertrek topman

De Canadese startup Damon Motors, ooit een veelbelovende uitdager in de elektrische motorwereld, zit in zwaar weer. Na maanden van stilzwijgen verlaat nu ook CTO Derek Dorresteyn het bedrijf. Slecht nieuws voor de duizenden backers die nog wachten op hun Hypersport-motor, waarvoor ze tussen de €100 en €1000 aanbetaalden.

Damon Motors werd in 2017 opgericht door Jay Giraud en Dom Kwong, met een ambitieuze visie: de ultieme elektrische motorfiets ontwikkelen. In een markt waarin elektrische auto’s steeds populairder werden, was de motorwereld nog relatief onontgonnen terrein. Damon beloofde een revolutie met hun eerste model, de Hypersport, een sportmotor die niet alleen elektrisch was, maar ook veiliger zou moeten worden dan de concurrentie dankzij hun ‘CoPilot’ geavanceerd rijhulpsysteem met radar en camera’s.

De specificaties waren indrukwekkend: een actieradius van 320 kilometer en een topsnelheid van 320 km/u. Bovendien zou de motor met een druk op de knop de zithouding kunnen aanpassen, waardoor je hem zowel als sportmotor als tourmotor kon gebruiken. Dat klonk veelbelovend, en de pre-orders stroomden binnen. Damon haalde in totaal meer dan 85 miljoen dollar (€79 miljoen) op bij investeerders en klanten die vooruitbetaalden voor hun motor. Maar ondanks al die miljoenen en jaren van ontwikkeling, is er nog geen enkele Damon-motor afgeleverd aan klanten.

Onrust begon twee jaar geleden

Het eerste waarschuwingssignaal kwam al in 2023, toen klanten begonnen te klagen over de gebrek aan updates en uitstel na uitstel. Damon reageerde met vage berichten en beloofde dat de productie “binnenkort” zou starten. Maar insiders begonnen te twijfelen of de startup überhaupt in staat was om zijn plannen waar te maken.

Daar komt nu het vertrek van Chief Technical Officer Derek Dorresteyn bovenop. Dorresteyn was eerder verantwoordelijk voor de technologie achter Alta Motors, een andere elektrische motorstartup die veelbelovende motoren ontwikkelde, maar uiteindelijk failliet ging voordat het succesvol kon worden. Zijn vertrek bij Damon suggereert dat er achter de schermen flinke problemen zijn, mogelijk financieel.

Backers in onzekerheid

Voor de duizenden klanten die een pre-order plaatsten – waarvan de goedkoopste variant €15.800 kostte en het vlaggenschipmodel zelfs rond de €37.000 lag – wordt het steeds spannender. Op social media uiten sommigen hun frustratie over het gebrek aan communicatie vanuit Damon. Anderen houden hoop dat het bedrijf zich nog herpakt, maar de geschiedenis van startups in de elektrische motorwereld laat zien dat het een riskante sector is.

Wat nu?

Damon Motors zelf heeft nog geen officiële verklaring gegeven over het vertrek van Dorresteyn of de huidige financiële status van het bedrijf. De website is nog steeds in de lucht en pre-orders worden nog steeds aangenomen, maar zolang er geen motoren op de weg verschijnen, blijft het onzeker of de Hypersport ooit werkelijkheid wordt. Voorlopig lijkt de kans steeds kleiner dat Damon zijn ambitieuze beloftes waarmaakt. De kans is groot dat Damon Motors hetzelfde lot wacht als Alta Motors en duizenden klanten nooit hun gewilde elektrische motor krijgen.

Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.