©BYD

Tesla-concurrent onthult plan voor elektrische auto's met solid-state batterij
Auto-fabrikant BYD zegt zijn eerste elektrische auto's met solid-state batterijen in 2027 te lanceren. De Chinese Tesla-rivaal hoopt met de nieuwe batterij-techniek zijn marktaandeel verder te vergroten.
BYD-topman Sun Huajun heeft een update over de plannen van het bedrijf gegeven. Hij zegt dat BYD in 2027 zijn eerste elektrische auto's met volledige solid-state batterijen op de markt zal brengen. De eerste twee jaar, van 2027 tot 2029, gelden als testfase met een beperkte productie, voordat de technologie op grotere schaal wordt uitgerold.
Sneller opladen en langere levensduur
In de beginfase gebruikt BYD sulfide-gebaseerde solid-state batterijen, vooral in de luxe modellen. Solid-state batterijen bieden snellere laadtijden, een langere levensduur en meer stabiliteit. In 2030 verwacht BYD dat de nieuwe batterijtechnologie op grote schaal zal worden toegepast en is het van plan om rond die tijd met massaproductie te beginnen.
De timing van BYD komt min of meer overeen met die van concurrenten als Toyota en Hyundai. Dat laatste bedrijf wil binnenkort ook zijn plannen voor solid-state batterijen presenteren.
Al jaren in ontwikkeling
BYD doet al sinds 2013 onderzoek naar solid-state batterijen en heeft twee jaar geleden bevestigd dat massaproductie technisch haalbaar is. Hoewel de grote batterijfabrikant CATL ook van plan is om rond 2027 solid-state batterijen te lanceren, zal het vermoedelijk om relatief lagere aantallen gaan.
Ondanks deze ontwikkelingen blijft BYD de komende decennia ook LFP-batterijen produceren vanwege de lagere kosten en betere beschikbaarheid. Hoewel CATL met een marktaandeel van 38 procent voorlopig de grootste EV-batterijfabrikant blijft, wint BYD terrein met een aandeel van 17 procent, zo blijkt uit onderzoek van SNE Research.
Tesla op de hielen
BYD mag zichzelf nog niet de grootste verkoper van elektrische auto's noemen, maar het verschil met Tesla wordt steeds kleiner. Terwijl het Amerikaanse bedrijf onder leiding van Elon Musk vorig jaar 1,79 miljoen auto's verkocht, leverde BYD in totaal 4,25 miljoen voertuigen af. Je zou denken: dan is BYD toch de koploper? Niet helemaal. Het Chinese bedrijf verkoopt namelijk niet alleen volledig elektrische auto's, maar ook hybride modellen. Het aantal puur elektrische voertuigen lag dan ook aanzienlijk lager: 1,76 miljoen, oftewel 30.000 minder dan Tesla.
De Chinese autofabrikant is duidelijk bezig met een inhaalrace: de verkoop steeg met maar liefst 41 procent ten opzichte van een jaar eerder. Hoewel dat niet allemaal volledig elektrische auto's waren, is de groei niet minder indrukwekkend. Ter vergelijking: Tesla zag zijn verkoopcijfers slechts met 1,1 procent toenemen.
Gedrag Musk heeft impact
Hoewel de groei van BYD indrukwekkend is, mag niet worden vergeten dat Tesla ondertussen een daling doormaakt. Voor het eerst in tien jaar verkocht het bedrijf op jaarbasis minder auto's.
Dit kan te maken hebben met Elon Musk, die het afgelopen jaar steeds vaker op controversiële wijze in het nieuws kwam en zich inmiddels ook politiek roert in de Verenigde Staten. Van opvallende armgebaren tot het opeisen van overheidswebsites, de multimiljardair lijkt zich weinig aan te trekken van de mogelijke gevolgen voor zijn bedrijven. Hierdoor kunnen concurrenten Tesla voorbijstreven. Dat lijkt nu vooral een kwestie van tijd.
Lees meer auto-nieuws en volg alles met onze Bright-app.