©Freepik

IKEA stuurt mensen midden in de nacht sms'jes met 'Ben je nog wakker?'
IKEA heeft klanten in het holst van de nacht sms'jes gestuurd met de vraag of ze nog wakker waren. Slapeloze scrollers die reageerden kregen een verrassing.
Je moet tegenwoordig wat doen als merk om aandacht te krijgen met je online marketingcampagne. IKEA is dat gelukt door op nogal onverwachte tijdstippen toe te slaan. In het holst van de nacht meldde IKEA zich onaangekondigd in de DM's van mensen. Het bedrijf stuurde Canadese klanten een korte maar krachtige sms: 'U up?' Oftewel: 'Nog wakker?'
Droomdeal?
Mensen die verward reageerden of ze echt met IKEA aan het sms'en waren, kregen een bericht over nieuwe kortingen op matrassen en konden met het bedrijf verder chatten over slaapproducten. IKEA verstuurde de berichten tussen 10 uur 's avonds en 5 uur 's ochtends.
"We wilden een manier vinden om mensen te betrekken op de momenten dat slaap en matrassen top of mind zijn, dus precies wanneer ze moeite hebben met slapen", zegt Robbie Percy, creatief directeur bij Rethink, het marketingbureau dat verantwoordelijk was voor deze nieuwe IKEA-campagne.
Gratis matras
Het goede nieuws voor sommige ontvangers van de nachtelijke berichten was dat ze een gratis matras kregen als ze daadwerkelijk het gesprek aangingen. Het was uiteindelijk een marketingstunt, maar daar zullen die klanten met zo'n gratis matras dus niet van wakker liggen.
Of IKEA deze campagne ook in andere landen gaat lanceren, is nog niet bekend. Het lijkt onwaarschijnlijk, want IKEA Nederland zegt juist 'geen SMS of Whatsapp te gebruiken voor winacties'. Het risico van dit soort marketingcampagnes is dat oplichters er later weer hun eigen draai aan kunnen geven.
Lees meer nieuws over IKEA en mis niets met ons WhatsApp-kanaal.