©Cowboy

E-bike-merk Cowboy gooit het roer om: 'Dit is een belangrijk keerpunt'

E-bike-merk Cowboy gooit het roer om: 'Dit is een belangrijk keerpunt'

Update: 19 februari om 03:22

De e-bike-fabrikant Cowboy kreeg recent veel klachten vanwege de lange levertijden van zijn elektrische fietsen, maar door een belangrijke verandering moet daar snel verandering in komen. Het bedrijf gaat zijn e-bikes binnenkort binnen een paar dagen leveren.

Cowboy heeft de assemblage van zijn elektrische fietsen naar Frankrijk verplaatst. Daarmee wordt 'de kwaliteit verbeterd' en worden de levertijden veel korter, maakte het bedrijf vandaag bekend. Vorig jaar moesten mensen vele maanden wachten als ze een e-bike hadden besteld. Sommige klanten hadden na acht maanden hun Cowboy-fiets nog steeds niet. Momenteel is de levertijd zo'n twee maanden, maar dat moet binnenkort naar 'enkele dagen' worden teruggebracht.

Cowboy werkt voor de assemblage samen met het Franse bedrijf Re-Cycles, de nieuwe naam van Cycleurope. Dat is een fabrikant met ruim 30 jaar ervaring, die bijvoorbeeld heeft gewerkt voor Peugeot. Eerder liet Cowboy zijn fietsen in Hongarije in elkaar zetten.

"Terwijl we de productie opvoeren, blijft de beschikbaarheid voor onze fietsen toenemen en bij volledige capaciteit kunnen fietsen binnen enkele dagen geleverd worden", zegt Cowboy-ceo Adrien Roose.

Opschalen en verontschuldigingen

"De verplaatsing van onze assemblage naar Frankrijk is een belangrijk keerpunt voor Cowboy", aldus Roose. "Deze stap onderstreept onze inzet voor kwaliteit, terwijl we efficiënt kunnen opschalen om aan de vraag te voldoen."

De afgelopen anderhalf jaar gingen meerdere bekende e-bike-merken failliet, vooral doordat ze te grote voorraden aanhielden. Cowboy hield zijn voorraad bewust klein, maar dat had dus wel flinke vertragingen in de leveringen tot gevolg. Roose biedt daarvoor zijn excuses aan de getroffen klanten aan. "We erkennen en verontschuldigen ons voor de vertragingen die sommige klanten hebben ondervonden."

Klantenservice verbeteren

Cowboy belooft ook zijn klantenservice te 'versterken'. Over de klantenservice kwamen recent de nodige klachten binnen, omdat het bedrijf deels overstapte naar een chatbot. Dat verliep in de beginperiode niet vlekkeloos. Cowboy zegt dat zijn menselijke klantenservice nu 'gemiddeld binnen 10 minuten' reageert.

Cowboy is een concurrent van onder meer VanMoof, Tenways en Veloretti. De Belgische e-bike-fabrikant heeft 125 service-locaties en er zijn technici actief in 40 steden. Meer dan de helft van de onderdelen van de Cowboy-fietsen komt uit Europa.

Eindelijk winst maken?

De e-bike-maker uit Brussel bestaat sinds 2017, maar draaide nog geen enkel jaar winst. Cowboy hoopt dit jaar eindelijk winstgevendheid te bereiken, mede dankzij de verkoop van de nieuwe Cowboy Cross.

Volg het nieuws over elektrische fietsen en mis niets met de Bright-app.