©Renault

Renault deelt techniek om elektrische auto's te blussen gratis met andere merken
Branden met elektrische auto's komen minder vaak voor dan conventionele autobranden, maar als een elektrische auto in brand staat, is die vaak moeilijker te blussen. Renault gaat zijn systeem dat het blussen van EV's makkelijker en sneller maakt in een gratis licentie delen met andere automakers.
Renault Group stelt zijn Fireman Access-systeem onder een gratis licentie beschikbaar aan de auto-industrie. Het is een gepatenteerd systeem dat samen met de brandweer is ontwikkeld voor elektrische auto's en plug-in hybride auto’s.
In het deel met de batterijen zit een opening die wordt afgedekt door er van binnen een schijfje op te plakken. Als de batterij in brand vliegt en de brandweer probeert te blussen, verwijdert het schijfje zichzelf door de waterdruk. Daardoor kan water het batterijdeel in en worden alle cellen onder water gezet en gekoeld.
Binnen een paar minuten geblust
Op die manier moet een zogeheten thermal runaway worden voorkomen, waarbij de temperatuur van de batterijen heel hoog oploopt en waardoor een elektrische auto urenlang kan blijven branden. Met het systeem geïnstalleerd moet een brand volgens Renault binnen enkele minuten gedoofd zijn en zou er tien keer minder water worden gebruikt.
Het zit al in EV's van Renault en Dacia
Renault, Dacia en Mobilize hebben de 'brandweertoegangstechnologie' al gebruikt in een aantal elektrische auto's en andere autofabrikanten mogen er nu ook gebruik van maken.
Er zijn overigens ook alternatieven voor het Renault-systeem. LG Chem zegt bijvoorbeeld een hele dunne veiligheidslaag te hebben ontwikkeld waardoor het thermal runaway kan voorkomen.
Lees meer nieuws over EV’s en volg de updates met de Bright-app.