©Leapmotor

Duurtest Leapmotor C10: geen bijzonder groot bereik, maar wat wel?
De komende drie weken rijdt onze autotester Rutger met de Leapmotor C10. Een Chinese elektrische SUV van een Europese automaker? Of andersom? Vandaag de kennismaking.
Voor wie het niet scherp voor de bril heeft: in het verleden had je zelfstandige automerken, die zelf de broek op konden houden. Die gingen vanwege schaalvoordelen allemaal samenwerken in kleine clubjes. Sommige van die kleine clubjes maakten samen grote clubjes. Zo zitten nu Citroën, Peugeot, Opel, Jeep, Fiat, Alfa Romeo en een hele trits andere merken samen in de Stellantis groep. Een club die vriend en vijand verbaasde door 51% van de aandelen van het Chinese Leapmotor te kopen. Met een Chinees merk hoopt Stellantis iets van marktaandeel te kunnen behouden in de enorme Chinese automarkt. Daarnaast kunnen ze in Europa hopelijk betaalbare elektrische auto’s op de markt zetten.
Op dit moment zijn de T03 en de C10 te bestellen. De T03 is een klein vierdeurs elektrisch stadsautootje. Te koop voor net onder de €20K. De 36 kWh accu geeft je een realistisch bereik van 230 kilometer. De C10 is een SUV formaatje Kia Niro. Ook te koop voor een prijsje als de Koreaan. €39050 voor de C10 Style. €1500 extra voor de ruimer uitgeruste C10 design met verwarmd stuurwiel, geventileerde voorstoelen, 20” lichtmetalen velgen en nog wat extraatjes. Beide hebben ze 217 pk onder de kap en een accu van 69,9 kWh. Iets meer dan de Kia.
Van het bereik moet 'ie het niet hebben
Met deze prijsstelling levert Leapmotor een erg rijk uitgeruste auto voor het geld, maar een echte prijsknaller is het niet. De auto is ook niet bijzonder zuinig, waardoor het bereik niet veel groter is dan auto’s met een kleinere accu zoals de Skoda Elroq die 11 kWh inlevert op deze auto. De Kia Niro EV heeft zelfs een groter bereik met een kleinere accu. Om te slagen moet de C10 dus ook op design, rijdynamiek en comfort kunnen concurreren.
Over rijdynamiek en comfort gaan we het volgende keer hebben, nu eerst over het design. De C10 oogt modern, vriendelijk en heeft een eigen smoel. Hij is van binnen ook netjes afgewerkt. Sterker nog: hij ziet er fraaier uit van binnen dan de Opel Grandland waar we net uitstapten die dik €10k meer kost. In het infotainment is er veel “geleend” van Tesla. Zoals de ongemarkeerde knoppen op het stuur.
Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest.