©BMW

BMW belooft een veel grotere actieradius voor zijn nieuwe elektrische auto's
BMW kondigt zijn nieuwe EV-batterijen aan, die moeten zorgen voor 30 procent meer rijbereik, 30 procent snellere laadtijden en lagere productiekosten. De eerste elektrische auto's van BMW met deze verbeteringen worden nog dit jaar verwacht.
Voor velen is het een van de belangrijkste criteria bij de aankoop van een nieuwe elektrische auto: de actieradius. Maar dan heb je ook nog de oplaadtijd van je auto. BMW belooft dat zijn toekomstige modellen op beide vlakken met maar liefst 30 procent verbeterd zullen worden. Oftewel: 30 procent verder rijden op een volle accu en 30 procent minder tijd kwijt aan opladen.
Ter vergelijking: de BMW i4 heeft nu een actieradius van 485 kilometer en laadt van 10 naar 80 procent in 31 minuten. De nieuwe technologie kan dat bereik naar ruim 630 kilometer brengen, met een laadtijd van onder de 22 minuten. Het is volgens BMW een 'technologische kwantumsprong ten opzichte van de huidige generatie EV's', zo staat in het persbericht.
800V-platform
De zogeheten Gen6-batterijen en het 800V-platform zullen niet alleen de prestaties van BMW’s elektrische modellen verbeteren, maar ook de productie efficiënter maken. De compacte "cell-to-pack"-opbouw maakt namelijk efficiënter ruimtegebruik mogelijk, terwijl meer interne productie de kosten aanzienlijk verlaagt.
Daarnaast introduceert BMW bidirectioneel laden als standaardfunctie en worden de nieuwe NMC-cellen 20 procent energie-dichter dan hun voorgangers. De vierwielaangedreven Neue Klasse krijgt bovendien een tweede asynchrone motor op de vooras. Andere optimalisaties zijn een efficiëntere water- en oliekoeling, een geïntegreerde omvormer en een lichtere centrale behuizing.
Efficiëntere productie
Naast een efficiëntere productie wordt ook het proces en de distributie geoptimaliseerd. De batterijen zullen op vijf locaties wereldwijd worden geproduceerd, waaronder Duitsland, Hongarije, China, Mexico en de VS. Hiermee wil BMW de productiekosten en CO2-uitstoot verlagen.
Daarnaast wordt de motor van de nieuwe Gen6 eDrive in Oostenrijk vervaardigd, terwijl de energiebeheerunit in Duitsland wordt ontwikkeld.
Neue Klasse
De eerste serieproductie van BMW's Neue Klasse-modellen begint in augustus, met een opschaling in 2026. Het eerste model wordt een elektrische 3-serie, gevolgd door een SUV-versie later dat jaar.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.