©Kia

Verrassing: elektrische auto toch weer in trek na dip in verkopen vorig jaar
Even leek de elektrische auto minder in trek onder Europeanen, mede door het wegvallen van subsidies. Maar in januari groeide het aandeel van nieuwe volledig elektrische auto's toch weer in Europa.
Een maand geleden klonk er nog slecht nieuws: de verkopen van volledig elektrische auto's waren in 2024 flink teruggelopen. Over heel 2024 gezien was het aandeel volledig elektrische auto's – dus zonder hybride – 13,6 procent. Dat was 1 procent minder, maar gelukkig lijkt het tij zich alweer te keren, blijkt uit de nieuwste cijfers van Europese autobrancheorganisatie ACEA.
In januari werden er in totaal dan wel iets minder auto's verkocht dan een jaar geleden, maar het aandeel volledig elektrisch was flink groter. Afgelopen januari was 15 procent van alle nieuw verkochte auto's in Europa volledig elektrisch, tegenover 10,9 procent een jaar eerder: een stijging van 34 procent.
Duitsland revancheert zich
Opvallend genoeg doet de EV het weer goed in Duitsland: daar gingen maar liefst 53,3 procent meer elektrische auto's over de spreekwoordelijke toonbank dan een jaar eerder. Een opsteker, want het verdwijnen van de Duitse subsidie op elektrische auto's was vorig jaar juist een van de grootste redenen voor de daling. Ook in Belgie, met 37,2 procent groei en in Nederland, met 28,2 groei blijft de elektrische auto in populariteit groeien. Alleen op grote afzetmarkt Frankrijk werden in januari minder elektrisch auto's verkocht dan vorig jaar.
Een verklaring voor de ommekeer in de populariteit van elektrische auto's geeft de brancheorganisatie niet. Speculeren kan altijd: het aanbod van elektrische auto's wordt alsmaar breder en de prijs daalt. Zo was de relatief gezien betaalbare Volvo EX30 vorig jaar één van de grootste stijgers op elektrisch vlak, en de concurrerende Kia EV3 bleek in de eerste maanden van dit jaar de populairste auto van het nieuwe jaar.
Mild-hybride ook steeds populairder
De groei van elektrisch ging ten koste van auto's op benzine, diesel en plug-in hybrides. Van al zulke auto's werden er in januari minder verkocht dan een jaar eerder. Daarmee is benzine nu minder populair dan mild-hybride: een brandstofauto met een elektrische hulpmotor maar zonder stekker. Zulke hybrides waren goed voor 34,9 procent van alle nieuwe auto's in Europa, gevolgd door benzine met 29,4 procent en daarna dus elektrisch, met 15 procent.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.