©Youtube

YouTube pakt deze grote bron van irritatie eindelijk aan

YouTube pakt deze grote bron van irritatie eindelijk aan

Update: 25 februari om 21:53

YouTube gaat de manier waarop reclames halverwege video's worden getoond vanaf mei minder storend maken. De aanpassing moet ervoor zorgen dat gebruikers minder vaak afhaken als ze tijdens het kijken ineens een reclamespotje krijgen.

YouTube voert binnenkort een verandering door bij de midroll-advertenties, de reclamespotjes die video's onderbreken. Deze reclames zijn een grote bron van irritatie voor YouTube-gebruikers, omdat ze regelmatig op onverwachte momenten beginnen en je kijkervaring danig verstoren. Volgens YouTube worden midroll-ads straks minder vaak getoond op plekken waar ze storend aanvoelen en verschijnen ze in plaats daarvan op 'natuurlijke breekpunten'.

In mei ingevoerd, ook bij oude video's

De verandering wordt vanaf 12 mei ingevoerd. Een 'natuurlijk breekpunt' is bijvoorbeeld het einde van een zin of het einde van een scène. De advertenties moeten op logische momenten in video verschijnen. Het doel is dat de kijker minder snel afhaakt en zowel de reclame als de video afkijkt. De aanpassing heeft geen gevolgen voor het aantal advertenties dat je voorgeschoteld krijgt.

YouTube zal ook bestaande video's automatisch bijwerken met 'extra, automatische advertenties op natuurlijke breekpunten'. Hierdoor kunnen sommige oude video’s dus meer reclames bevatten dan ze nu hebben.

Gevolgen voor videomakers

YouTubers kunnen zich voor deze update afmelden, maar dan lopen ze waarschijnlijk geld mis. YouTube wijst er namelijk op dat kanalen met een combinatie van handmatige en automatische midroll-advertenties een stijging van 5 procent in advertentie-inkomsten zagen. Als kanalen alleen handmatig geplaatste midrolls gebruiken en die op onderbrekende momenten in hun video's plaatsen, zien ze vanaf mei volgens YouTube mogelijk een daling in hun inkomsten.

Nieuw Premium Lite-abonnement

Voor reclamevrij kijken naar video's is er al jaren het YouTube Premium-abonnement. Daarvan verschijnt binnenkort in meerdere landen een goedkopere Premium Lite-versie, waarbij abonnees minder advertenties zien, maar ze bij sommige video's alsnog reclames krijgen. Wanneer de nieuwe variant van YouTube Premium Lite in Nederland wordt gelanceerd, is nog niet bekend.

Volg meer nieuws over YouTube en mis niets met onze Bright-app