Reclames op je dashboard? Automerken zien dollartekens

©Unsplash

Reclames op je dashboard? Automerken zien dollartekens

Stel je voor: je rijdt rustig over de snelweg, je drukt even op de rem… en BAM! Een advertentie voor een verlengde garantie verschijnt op je dashboard. Klinkt als een scène uit een dystopische toekomst? Autofabrikanten experimenteren steeds vaker met advertenties in infotainmentsystemen, en dat roept nogal wat vragen op.

Een Jeep-bestuurder deelde op Reddit dat hij bij elke remactie een advertentie te zien kreeg. De Jeep-bestuurder was niet de enige, er verschenen meer berichten op de Jeep Reddit-pagina. Jeep-moederbedrijf Stellantis noemde het een ‘technische fout’, maar bevestigde dat auto’s normaal gesproken tot twee keer per jaar marketingberichten kunnen ontvangen. Dit kan gaan om veiligheidstips, onderhoudsherinneringen, maar ook promoties.

En Jeep is niet de enige die hier kansen ziet. Autofabrikanten willen méér geld verdienen aan software en digitale diensten. Volgens consultancybureau AlixPartners zal de markt voor verbonden infotainmentsystemen dit jaar al goed zijn voor 473 miljoen dollar, en tegen 2032 zou dat kunnen oplopen tot 1,68 miljard dollar.

Afleiding en privacy zorgen

Klinkt lucratief, maar is het ook veilig? Advertenties op het bestuurders scherm kunnen afleiding veroorzaken, en dat wil je niet als je 100 km/u rijdt. Daarnaast is er de privacy-kwestie: hoeveel data verzamelt je auto over je rijgedrag, en met wie wordt die gedeeld? En maakt dit de auto’s goedkoper of verdienen de fabrikanten hier alleen maar aan?

Meer auto-nieuws en mis niets met onze Bright-app.