©Bright

Waarom verliest de ene EV batterij-capaciteit en de ander niet?
De batterijen van elektrische auto’s verliezen allemaal na verloop van tijd iets van hun capaciteit. Maar de een doet dat sneller dan de ander. Welke factoren bepalen of een accu goed blijft of niet? En hoe kom je erachter of een accu nog in goede staat is als je een tweedehands EV koopt?
Niet alle EV-batterijen slijten even snel. Dit hangt af van verschillende factoren, waaronder laadgedrag, temperatuur en hoe de batterij in de auto wordt beheerd. Dit zijn de belangrijkste invloeden:
Snelladen: gemak met een prijs?
Snelladen is ideaal voor lange ritten, maar het kan de batterij sneller doen slijten. Dit komt doordat een hoge laadstroom zorgt voor meer warmte, wat chemische veroudering van de batterijcellen versnelt. Het effect hiervan is kleiner dan automakers een jaar of 15 geleden voorspelden, maar langzaam laden is nog steeds beter. Auto’s met actieve batterijkoeling kunnen de effecten van snelladen beter opvangen, maar intensief gebruik van snelladers leidt meestal tot een snellere afname van de capaciteit.
De valkuil van 100% laden en stil laten staan
Een volle batterij klinkt goed, maar lithium-ion-accu’s houden niet van langdurig op 100% staan. Dit kan leiden tot versnelde degradatie, vooral bij hoge temperaturen. Veel EV’s hebben een softwarematige buffer waardoor de batterij niet écht tot 100% wordt geladen, maar als je een tweedehands EV koopt, is het slim te checken of de vorige eigenaar vaak volledig heeft geladen en de auto lang stil liet staan. Dit betekent ook dat een hoge kilometerstand niet per se slecht nieuws is als het om de gezondheid van de batterij gaat. Recent werd er nog een Kia Niro van 6 jaar oud verkocht en 140'000 kilometer op de teller waarvan de accu slechts 1% gedegradeerd was.
Hoe vaak wordt de batterij diep ontladen?
EV-batterijen blijven langer gezond als ze tussen de 20% en 80% geladen blijven. Regelmatig tot bijna 0% ontladen en dan weer tot 100% laden kan de batterij sneller verslijten. Sommige fabrikanten, zoals Tesla en Hyundai, hebben ingebouwde limieten om dit te minimaliseren. Maar een verstandig EV-gebruiker probeert zoveel mogelijk tussen de 20% en 80% te rijden.
Temperatuur: een stille batterijkiller
Hitte is een grote vijand van lithium-ion-accu’s. In warme klimaten kan een EV-batterij sneller degraderen, vooral als de auto vaak in de zon geparkeerd staat. Koelsystemen helpen, maar niet elke EV heeft actieve batterijkoeling. In koude klimaten kan de actieradius tijdelijk dalen, maar dat heeft minder impact op de levensduur dan extreme hitte. Een tweedehands EV uit Zuid-Frankrijk halen? Alleen na een gedegen batterijtest.
Hoe EV’s batterijdegradatie beperken
Moderne elektrische auto’s hebben slimme software om degradatie te verminderen. Sommige auto’s laden bijvoorbeeld langzamer als de batterij te heet wordt, of gebruiken een buffer zodat de batterij nooit écht tot 0% of 100% wordt gebruikt. Wil je een tweedehands EV kopen? Check of er software-updates zijn geweest en hoe de auto is geladen.
Hoe check je de gezondheid van een tweedehands EV-batterij?
Bij het kopen van een tweedehands EV is de batterij de belangrijkste (en duurste) component. Zo check je of de accu nog in goede staat is:
- Vraag naar een batterijrapport: Sommige auto’s hebben ingebouwde tests die de batterijconditie (State of Health, SoH) laten zien. Een waarde boven de 85-90% is prima, onder de 80% kan zorgen voor merkbaar minder actieradius. Anders kun je bij bijvoorbeeld Aviloo terecht.
- Bij gebrek aan batterijrapport en een goeie verstandhouding met de verkoper: check het laadgedrag. Vraag de vorige eigenaar hoe er is geladen. Veel snelladen en 100% opladen kan een teken zijn van snellere degradatie.
- Let op garantie: Veel EV’s hebben batterijgarantie tot 8 jaar of 160.000 km, maar de voorwaarden verschillen.
Niet alle EV-batterijen verouderen even snel. Degradatie wordt beïnvloed door snelladen, laadgewoontes, temperatuur en hoe de auto zijn batterij beheert. Bij een tweedehands EV is het slim om de batterijstatus te controleren, zodat je zeker weet dat je nog jaren vooruit kunt.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.