©SearchEngineLand

Google gooit de zoekmachine op de schop met deze AI-functies
Onder druk van de nieuwe concurrentie van ChatGPT Search gaat Google nu meer AI-functies aanbieden in zijn zoekmachine. Zo komt er een speciale AI-modus.
Google maakt zijn AI-overzichten in de zoekmachine de komende tijd beschikbaar voor meer mensen. Ze kunnen nu bijvoorbeeld ook worden gebruikt door tieners en mensen die niet ingelogd zijn met hun Google-account. Verder wordt het model dat achter de AI-overviews zit voortaan Gemini 2.0. Google heeft het zelf alleen over de introductie van Gemini 2.0 voor de AI-overzichten in de VS, maar nog niet in andere landen.
Google AI-modus
Maar er is nog een uitgebreidere functie die vanaf vandaag te gebruiken is voor sommige Google-gebruikers. De AI Mode is een experiment van Google dat doorgaat op het principe van de AI-overzichten. De nieuwe modus moet in staat zijn om geavanceerder te beredeneren en denken. Je kan bijvoorbeeld een vraag stellen waar je eigenlijk meerdere keren voor moest zoeken.
Als je zo’n vraag stelt en vraagt om bijvoorbeeld een gedetailleerde vergelijking van meerdere opties, gaat de AI-modus als het ware verschillende zoekopdrachten voor je bedenken en uitvoeren en komt hij terug met het resultaat. De AI-modus zit in een apart tabje in de zoekmachine.
Natuurlijk is het antwoord nog niet altijd perfect en daarom is het erg belangrijk dat Google linkjes in zijn antwoord geeft. Daar kan je op klikken als je de informatie nog eens wil controleren of als je meer wil weten over een bepaald deel van het antwoord.
AI gaat de zoekmachine niet overnemen
Het doel van Google was lange tijd om je gewoon alleen het beste linkje te geven waar jij dan op klikte, maar de door AI gegenereerde antwoorden zouden ervoor kunnen zorgen dat je juist dat niet meer vaak doet en dat sites het zonder jouw bezoek moeten doen.
Google Search-topman Robby Stein denkt dat mensen juist wel op linkjes gaan klikken. Met de AI-overzichten moeten mensen de context te zien krijgen en dan zullen ze op de linkjes klikken die relevant zijn, denkt hij. Bovendien blijven mensen langer hangen op die sites, omdat ze al een beetje weten waar de site over gaat en daar meer over willen weten.
De AI-overzichten moeten de zoekfunctie van Google niet vervangen, maar zouden een aanvulling zijn, waardoor je Google op een nieuwe manier kan gebruiken. Ondanks de geruststellende woorden van de Google-topman vrezen veel website-uitgevers dat ze door de veranderingen uiteindelijk veel Google-verkeer zullen kwijtraken.
Google is vandaag gestart met het uitnodigen van Google One AI Premium-abonnees die de nieuwe AI Mode mogen testen. Zij kunnen de experimentele functie dan activeren in Google Labs. Zo’n AI abonnement kost momenteel 22 euro per maand.
Nederland moet nog wachten
In Nederland is zowel de functie voor de AI-overzichten als de AI-modus nog niet beschikbaar. Dat heeft te maken met de wetgeving over AI in de Europese Unie. Google beroept zich daarom op 'onzekerheden rond regelgeving'.
Daarmee staat het bedrijf niet alleen, want ook Meta heeft om die reden zijn AI-functies nog niet in de EU gelanceerd. Ook liep de uitrol van Apple Intelligence in de EU mede hierdoor vertraging op. Europese iPhone- en iPad-gebruikers kunnen vanaf april wel de nieuwe AI-functies van Apple gebruiken.
Lees meer over AI en volg het nieuws met onze nieuwsbrief.