©Unsplash

Heeft Tesla of BYD de meest geavanceerde EV-batterij?

Heeft Tesla of BYD de meest geavanceerde EV-batterij?

Update: 8 maart om 07:25

Duitse wetenschappers hebben twee accu's voor elektrische auto's volledig uit elkaar gehaald om te ontdekken wat ze zo bijzonder maakt. Ze vergeleken een Tesla 4680-batterijcel met een BYD Blade-cel, de concurrerende ontwerpen van de twee grootste fabrikanten van elektrische auto's.

Er zijn grote verschillen tussen beide accu's. De Tesla-cel bevat NMC811-materiaal (met nikkel, mangaan en kobalt), wat het in staat stelt een hogere energiedichtheid te behalen van 241 wattuur per kilogram tegenover 160 wattuur per kilogram bij de BYD-cel.

De BYD-cel gebruikt daarentegen LFP-materiaal (lithium-ijzer-fosfaat) dat goedkoper en veiliger is, maar minder energie kan opslaan. Een opmerkelijk voordeel van de BYD-cel is daarentegen dat deze bij dezelfde belasting de helft minder warmte produceert dan de Tesla-cel, wat koeling eenvoudiger maakt.

BYD wint de prijzenoorlog

In traditionele batterijcellen zitten metalen lipjes die voor elektrisch contact zorgen. Tesla heeft een nieuw systeem ontwikkeld waarbij de randen van de elektroden zelf zijn omgevouwen om contact te maken, wat productiekosten verlaagt. BYD gebruikt zowel laser- als ultrasone lastechnieken om de celverbindingen te maken.

Ondanks deze techniek wint BYD de prijzenoorlog. Het onderzoek toont namelijk aan dat de accu’s van het bedrijf ongeveer 10 euro per kilowattuur goedkoper zijn dan Tesla's exemplaren. Dit komt vooral door de hogere prijzen van nikkel en kobalt vergeleken met de ijzeroxide en fosforzuur in LFP-batterijen.

Grotere actieradius versus lagere kosten

Beide fabrikanten maken dus verschillende afwegingen. Tesla kiest voor hogere energiedichtheid en dus een grotere actieradius, terwijl BYD inzet op lagere kosten en betere warmtehuishouding.

Het complete onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke vakblad Cell Reports Physical Science.

Lees meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met de Bright-app.