©BYD

BOVAG: ‘Importtarieven houden Chinese autofabrikanten niet tegen’
Chinese fabrikanten hebben voor het invoeren van fietsen en auto’s in de EU te maken met importtarieven. Volgens de BOVAG houdt dit de autofabrikanten in ieder geval niet tegen. Het zegt dat het aantal Chinese auto’s waarschijnlijk zal blijven stijgen.
De branchevereniging zegt dat het marktaandeel van Chinese auto’s ondanks importtarieven alsnog 10 procent zal zijn in 2030. In 2023 besloegen Chinese auto’s 4 procent van het marktaandeel in Europa. Het aantal elektrische auto’s uit China neemt naar verwachting snel toe. In 2023 waren het er 254.000, maar dat groeit uit tot 1,38 miljoen in 2030.
BYD en Lynk & Co
Het betekent dat importtarieven het voor Chinese automakers niet veel minder interessant maken om zich op de Europese markt te storten. Europese importheffingen lijken onder andere BYD en Lynk & Co niet tegen te houden om hun auto’s naar ons werelddeel te verschepen. De BOVAG schrijft (via Nu): “Chinese fabrikanten weten dankzij het reeds opgebouwde kostenvoordeel de impact te beperken. Ook hebben ze, al dan niet via joint ventures, plannen om een aantal assemblagelijnen naar Europa te verplaatsen.”
In Nederland zullen Chinese merken over 5 jaar een veel groter marktaandeel beslaan. De verwachting is dat 19 procent van de automarkt tegen die tijd Chinees is. We zijn daarin echter niet bijzonder: in sommige Europese landen is dat waarschijnlijk wel 30 procent. Vooral landen die geen auto-industrie kennen hebben naar verwachting meer Chinese auto’s.
Chinese auto's in Europa
Ondertussen hebben Europese automakers zorgen om de komst van meer Chinese auto’s, maar ook met het pushen van elektrische auto’s. Veel bedrijven hebben aangegeven dat de emissiedoelstellingen voor 2025 niet haalbaar zijn. Er hangen de automakers grote boetes boven het hoofd. Het blijkt moeilijk te zijn om elektrische auto’s aan de man te brengen, terwijl er tegelijkertijd Chinese auto’s bij blijven komen. Reden voor Europese automakers om zich zorgen te maken, waardoor deze voorspelling over Chinese auto’s door de BOVAG waarschijnlijk niet door iedereen wordt toegejuicht.
Lees meer over China.