©Bright

Duurtest Leapmotor C10: kun je voorlopig best laten staan
De afgelopen drie weken reed onze autotester Rutger met de Leapmotor C10. Een Chinese elektrische SUV van een Europese automaker. Vandaag de conclusie.
Terwijl we in de krant het ene na het andere verhaal lezen over de successen van de Chinese-auto industrie, zijn er in Nederland nog weinig Chinese automerken succesvol. BYD verkocht nog geen 5000 auto’s in de afgelopen 3 jaar. Tegenover 116.000 Tesla’s. Maar die verhalen zijn niet verzonnen, ze gaan alleen over de globale verkopen. Niet dat BYD in België heel veel nieuwe auto’s verkoopt, maar de eigen Chinese markt is volledig over de kop gegaan. De voorkeur voor Westerse auto’s is aan het verdwijnen en de Chinese merken groeien daar dus ook als kool. Dat is ook de reden dat Stellantis Leapmotor heeft ingelijfd. Daarmee hebben ze een Chinees merk dat ze in China kunnen verkopen om daar een voet aan de grond te houden. Maar Stellantis heeft ervoor gekozen om de modellen ook in Europa te verkopen. Daarom reden wij de C10 deze maand.
Geen pijnlijk afscheid
Na drie weken is het afscheid niet al te pijnlijk. De C10 is comfortabel, ruim, luxe uitgevoerd en ziet er keurig uit. Bovendien is het met 16 verkochte exemplaren in Nederland een unieke auto. Maar missen gaan we hem niet. De ergernissen top 3.
- Rijhulpsystemen
De rijhulpsystemen zijn volstrekt onbruikbaar. Laat je ze aanstaan dan hoor je piepjes als je gewoon op legale snelheid op het midden van de weg rijdt. Terwijl je de berm in kan rijden zonder waarschuwing. Het uitzetten van de systemen kan deels terwijl je rijdt. Maar de Emergency Lane Keeping Aid kan alleen als je stilstaat en dat is de zwaarste overtreder van het onnodig piepen. - Pasje
Net als Tesla kun je de auto openen met een pasje, maar dat kan alleen op de linkervoorspiegel. Even je boodschappen erin doen is dus onhandig. Gelukkig kun je ook de app gebruiken om je auto open te maken, maar dan heb je het pasje alsnog nodig om weg te rijden. [Update: je kunt ook met de app en het intoetsen van een wachtwoord op het scherm rijden, zonder gebruik te maken van het pasje]. - Krakende speaker
Ik hoop dat alleen onze auto het heeft, maar het uitstekend klinkende geluidssysteem heeft op bepaalde frequenties een meekrakend onderdeeld ergens bij de speaker. [Update: volgens de importeur moet het gaan om een maandagochtendmodelletje in ons geval en is dit geen structureel probleem].
Als de C10 te koop was voor €35K en de enorme accu van 70 kWh ook een rijbereik opleverde van dik over de 400 kilometer dan zouden deze ergernissen nog te vergeven zijn. Maar de auto kost €40K en verbruikte in onze (koude) testperiode meer dan 20 kWh per 100 kilometer en redt de 400 kilometer bereik dus in de winter niet. Je kunt voor rond de €40K te kust en te keur gaan tegenwoordig. De goedverkopende Kia EV3 is een logisch alternatief. De Skoda Elroq is niet veel duurder. De Volvo EX30. De Cupra Born. Opties te over. Omdat de Leapmotor C10 in geen enkel opzicht uitblinkt en zeker met de rijhulpsystemen onder de maat presteert, zou ik hem dus voorlopig niet durven aanraden.
Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest.