©Bright

EV-mythes: zoveel verschillende stekkers zijn er heus niet
Steeds meer mensen rijden elektrisch en daarmee verdwijnen gestaag de nodige EV-mythes. Verhalen over ernstige tekortkomingen en ondragelijke ergernissen. Zoals de verschillende soorten stekkers die je nodig hebt voor elektrische auto’s.
Type 1, CCS, Chademo, Gardena, HDMI, USB-C, welke aansluiting heb je nodig om je elektrische auto op te laden? En welke stekkers heb ik dan allemaal nodig? Het antwoord is in essentie niet zo ingewikkeld. Je hebt een kabel nodig in je auto waarmee je jouw auto aan kunt sluiten op een paaltje langs de straat. Die kabel wordt met elke elektrische auto meegeleverd. Bewaar die in de auto en je hoeft er nooit meer over na te denken. In 99% van de gevallen is dat een zogenaamde Type 2-kabel. Slechts een paar hele oude auto’s gebruiken een Type 1-kabel.
Wil je snelladen? Super, heb je geen kabel nodig, want die hangt aan de snellader. In 99% van de gevallen heb je een zogenaamde CCS2-kabel nodig om in de auto te prikken. Die gebruikt de plug van je traaglaadpoort met daaronder nog twee extra connectors om DC te kunnen laden.
Uitzonderingen daargelaten
Uitzonderingen: oude Tesla Model S-en hebben een andere plug (waar je een adapter voor kan kopen). Oude Renault Zoe’s kun je optioneel met een Type 2-kabel ook snelladen. De meest voorkomende uitzondering is de Nissan Leaf. Die heeft zowel bij de eerste als tweede generatie gebruik gemaakt van de Chademo-plug. Bij de meeste snellaadstations (van Shell en Fastned bijvoorbeeld) is die beschikbaar. Maar als Nissan Leaf-rijder moet je dus wel even opletten waar je gaat laden. Voor de rest geldt: zoek een snellader en plug-in.
Wie een recente elektrische auto heeft, hoeft dus geen kennis op te doen over verschillende soorten stekkers. Die in je auto ligt en die aan de snellader hangt zijn de enige die je nodig hebt.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.