Dit Chinese automerk komt met een batterij die 50 procent meer energie opslaat
©BYD

Chinese Autofabrikant BYD heeft een nieuwe Blade-batterij geïntroduceerd die 50 procent meer energie kan opslaan. Vanaf juni zal de nieuwe batterij te vinden zijn in de Han EV en wat vooral opvalt is dat de fabrikant vooral spreekt over hoe veilig de nieuwe batterij is.
Dat meldt BYD aan de hand van veiligheidstests, waarbij onder andere een spijker door de batterij werd geslagen. Waar dit volgens de fabrikant normaal gesproken kan zorgen dat batterijen kunnen oververhitten of ontploffen, bleef de nieuwe Blade-batterij koel en veilig.
In de praktijk kan dit betekenen dat de kans dat de elektrische auto’s met de batterij bij schade in brand vliegen een stuk kleiner is dan bij andere batterijen. In tests met een ander type lithiumbatterij vloog deze in brand en bereikte een conventionele batterij zelfs temperaturen tot 400 graden. Om welke batterij het dan precies gaat, zegt BYD niet.
BYD stopt nieuwe batterij in deze elektrische Sedan
BYD zegt ook niet duidelijk wat voor type batterij de nieuwe Blade is, maar de voorgaande Blade battery is een LFP-batterij. Zulke LFP-batterijen gebruiken lithium-ijzer-fosfaat in plaats van nikkel en kobalt. Ze zijn goedkoper te produceren en stabieler dan andere type accu’s, maar hebben traditioneel wel een lagere energiedichtheid. Dat nadeel zegt BYD nu dus ook opgelost te hebben.
In juni dit jaar maakt de nieuwe generatie Blade-batterij zijn debuut in een auto van BYD. Het gaat om de 2025-versie van de Han EV, een elektrische sedan, die vooral opvalt door die batterij. Volgens de fabrikant heeft het model een actieradius van 605 kilometer.
Dat komt vooral door de hoge energiedichtheid van de Blade-batterij. Simpel gezegd past er 50 procent meer energie in dezelfde vormfactor, waardoor de batterij fysiek niet groter hoeft te worden voor een groter bereik.
Lees meer over elektrische auto’s en mis niets met de Bright-app.