©JR East

Nieuwste Japanse bullet train verrast met Europees design

Nieuwste Japanse bullet train verrast met Europees design

In een wereld waarin de meeste treinen functionele bakstenen zijn die ons van A naar B brengen, duikt de East Japan Railway Company (JR East) op met een fraai nieuw futuristisch model. De E10 Shinkansen: de nieuwste telg in Japan’s indrukwekkende lijn van hogesnelheidstreinen. En dit keer met een bijzonder Europees tintje.

Voor het eerst in de geschiedenis van de Shinkansen werd een buitenlandse designpartner ingeschakeld: Tangerine, een Britse ontwerpstudio. Die naam zegt je misschien niets, maar deze creatieve club heeft eerder al werk geleverd voor grote namen als British Airways en Toyota. En nu dus voor een van de meest iconische treinsystemen ter wereld.

De Shinkansen, beter bekend als de 'bullet train', deed zijn intrede in 1964, voor de Olympische Spelen in Tokio. Destijds was de wereld nog niet gewend aan treinen die met honderden kilometers per uur over speciaal aangelegde spoorlijnen schoten. Japan zette daarmee de standaard voor hogesnelheidstreinen en heeft sindsdien continu doorontwikkeld.

Groen van buiten, rustgevend van binnen

De E2- en E5-modellen, die de E10 zal vervangen, zijn al decennialang beeldbepalend voor het Japanse spoornetwerk. De E2 werd geïntroduceerd in de jaren ’90 en staat bekend om zijn betrouwbaarheid en efficiëntie. De E5, met zijn karakteristieke lange neus, kwam in 2011 op de rails en bracht verbeteringen op het gebied van snelheid en geluidsreductie.

De nieuwe E10 heeft een uiterlijk dat zijn omgeving eert: een lichtgroene bovenkant, een diepere blauwgroene onderzijde, geïnspireerd door de bossen en landschappen die hij zal doorkruisen. Binnen gaat diezelfde gedachtegang verder: zachte overgangen in blauw- en groentinten zorgen voor een rustgevend interieur. En wie goed kijkt, ontdekt subtiele grafische elementen die zijn afgeleid van de contouren van een kersenbloesem. Een vleugje traditionele Japanse esthetiek in een trein die anders oogt dan al zijn voorgangers.

Maar de E10 is niet alleen een lust voor het oog. Onder de motorkap – of beter gezegd, onder de gestroomlijnde neus – schuilt een technologisch hoogstandje dat met 320 km/u over de rails zal razen. De veiligheidsmaatregelen zijn naar een nieuw niveau getild: verbeterde remsystemen en technieken om ontsporing bij aardbevingen te voorkomen. Geen overbodige luxe in een land waar moeder natuur zich regelmatig laat gelden.

Hoewel de eerste trein in 2027 van de band rolt, moeten we wachten tot 2030 voordat de E10 Shinkansen passagiers zal vervoeren.

Meer nieuws over treinen en mis niets met onze Bright-app.