©MrBeast

MrBeast draait zwaar verlies met YouTube én maakt dikke winst met chocolade
MrBeast is de populairste YouTuber en geeft in zijn video's vaak gigantische bedragen weg. Hij blijkt veel verlies te maken met zijn YouTube-kanaal, maar een grote winst te halen uit zijn chocolademerk.
Beast Industries, het bedrijf van MrBeast, die in het echt Jimmy Donaldson heet, is op zoek naar honderden miljoenen dollars aan nieuwe investeringen. Het bedrijf wil daarmee uitbreiden naar games, dranken en gezondheidsproducten. Uit documenten voor investeerders blijkt volgens Bloomberg dat Feastables, het chocolademerk van MrBeast, vorig jaar ruim 250 miljoen dollar aan omzet draaide en 20 miljoen winst maakte.
De mediatak, waaronder zijn YouTube-kanaal met 372 miljoen volgers en een serie voor Amazon Prime, draaide een vergelijkbare omzet, maar leed 80 miljoen dollar verlies. Volgend jaar zal de media-afdeling maar een vijfde van de totale omzet vormen.
Grote plannen
MrBeast heeft grote plannen, schrijft The Verge. Hij wil onder meer nieuwe merken voor snacks en ontbijtgranen lanceren en een eigen game-afdeling beginnen. De leiding van het bedrijf zegt tegen investeerders dat ze over twee tot drie jaar een beursgang kunnen verwachten.
Beast Industries is onlangs gewaardeerd op ongeveer 5 miljard dollar en haalde eerder al 450 miljoen dollar aan investeringen op. Tot nu toe maakte het bedrijf nog nooit winst, maar het streeft naar een winst van maar liefst 300 miljoen dollar in 2026.
Zoveel kost elke video om te maken
Donaldson (26) begon op 11-jarige leeftijd met het posten van filmpjes op YouTube, waarin hij Minecraft en Call of Duty speelde. Inmiddels heeft Beast Industries ruim 200 medewerkers in dienst. Elke video op het MrBeast-kanaal kost tussen de 3 en 4 miljoen dollar om te produceren.
MrBeast is intussen ook betrokken bij een van de vier partijen die momenteel nog in de running zijn om de Amerikaanse tak van TikTok over te nemen.
Lees meer nieuws over YouTube en mis niets met de Bright-app.