©Klarna

©Klarna

Betaal-later-app Klarna maakt zich klaar voor beursgang

Update: 17 maart om 00:41
1

Fintechbedrijf Klarna presteert zo goed dat het van plan is om de beurs op te gaan. Het is een langverwacht plan, maar het Zweedse bedrijf schijnt nu serieus bezig met zijn beursgang in de Verenigde Staten.

De aanleiding om dat te denken, is het feit dat het een F-1-formulier heeft ingevuld.Dit formulier wordt gebruikt door buitenlandse bedrijven die de beurs op willen. Klarna hoopt door deze beursgang minstens 1 miljard dollar op te halen bij een waardering van 15 miljard dollar. Hoeveel aandelen Klarna in gedachten heeft en tegen welke prijs, is nog onbekend, schrijft Bloomberg. Dit wordt echter wel snel verwacht. Doorgaans wordt dit meestal binnen een maand bekendgemaakt.

Betaal later-platform Klarna

Klarna is in 2005 opgericht en is bekend van de betaaloptie ‘Betaal later’ binnen webwinkels. Een gouden greep, want Klarna is inmiddels binnen heel veel webwinkels te vinden als optie voor wie misschien even krap bij kas zit, maar toch iets wil aanschaffen. Er bestaan ook veel zorgen over deze betaalmethode, omdat vooral jongeren hierdoor het overzicht zouden verliezen op hun financiële situatie. 

Klarna wordt duidelijk wel veel gebruikt: in het derde kwartaal van 2024 rapporteerde het nog een kwartaalwinst van 19 miljoen euro. Het netto resultaat was vergeleken met vorig jaar 57 procent hoger. Dat dankt het bedrijf onder andere aan samenwerkingen met Apple Pay, Google Pay en Adyen. Over het hele jaar 2024 genomen heeft het bedrijf een omzet van 2,8 miljard dollar bereikt, met een nettowinst van 21 miljoen dollar. In 2023 leed het bedrijf nog een nettoverlies van 244 miljoen dollar.

AI-medewerkers

Het bedrijf is zakelijk gezien druk bezig met de beursgang. Daarnaast wil het het aan de klantenkant mogelijk maken om ‘op rekening’ te betalen aan de kassa in fysieke winkels. Daarnaast is het ook intern bezig met stappen die mensen bezighouden: het heeft zijn interne AI-systeem gebaseerd op ChatGPT van OpenAI en werkt niet meer samen met Salesforce.

Als resultaat van deze AI-ontwikkelingen koos het ervoor om veel personeel te ontslaan: het bedrijf slonk in 2024 naar 3500 man, ten opzichte van 5000 man in 2023. Vooral de klantenservicebot zou ervoor hebben gezorgd dat 700 fulltime-mededewerkers werden ontslagen, wat het bedrijf jaarlijks zo’n 40 miljoen dollar bespaart. 

Lees meer over winkelen en download de Bright-app.