©Unsplash

Sonos worstelt nog met wat er misging met zijn app
Vorig jaar kwam Sonos met een update van zijn app, waar mensen zoveel problemen mee hadden dat het imago van het luxe audiomerk onder vuur kwam te liggen. Inmiddels zijn we 10 maanden verder en worstelt Sonos er nog steeds mee.
De update van de app verscheen in mei 2024 met het doel om betere prestaties te leveren, de app beter aanpasbaar te maken en makkelijker nieuwe mogelijkheden te kunnen toevoegen in de toekomst. Wat mensen kregen was een app vol bugs waarin diverse belangrijke mogelijkheden waren verdwenen.
Sonos-appproblemen
Sonos reputatie kwam in de problemen, waarna het bedrijf snel probeerde om het te lijmen. Dat deed het onder andere door geliefde mogelijkheden terug te brengen. Echter kleeft er nog steeds negativiteit aan Sonos door het euvel. Iets wat onder andere CEO Patrick Spence maar al te goed weet. In januari dit jaar werd aangekondigd dat hij zou aftreden als het hem niet lukt om Sonos goede reputatie te herstellen.
Nu komt het Amerikaanse bedrijf met een update. Chief Innovation Officer Nick Millington zegt dat hij er met zijn team 100 procent op gefocust is om te begrijpen welke problemen er nog bestaan met de app. Hij noemt twee zaken die wat hem betreft prioriteit hebben:
1. het begrijpen van de hoofdoorzaak van elk klantprobleem, groot of klein, vaak voorkomend of zeldzaam, en ervoor zorgen dat de technische prestaties van de app voldoen aan wat je van Sonos gewend bent of zelfs overtreffen.
2. gaten dichten in de functionaliteit en bruikbaarheid van de nieuwe app ten opzichte van wat je voorheen gewend was, in een prioriteitsvolgorde die zo goed mogelijk inspeelt op de feedback die we van je krijgen.
De diagnostische informatie vanuit gebruikers hebben de focus van het team verscherpt, stelt hij. Sinds oktober zijn er twee belangrijke functies terug in de app, namelijk het snoozen van wekkers en het checken van de batterij van de draagbare speakers van Sonos, Roam en Move.
Missende mogelijkheden
Er mist echter ook nog veel, zoals het kunnen aanpassen van de afspeellijst en een map van je lokale muziekbieb in de wachtrij zetten. Hierover zegt Millington dat deze in toekomstige releases weer van de partij zijn.
Wat bij mensen toch nog wat onbegrip creëert is dat Sonos niet heel snel is met het updaten van zijn app. De updates zouden ook heel duur zijn: Sonos zei hierover eerder wel 20 tot 30 miljoen euro te moeten vrijmaken. Veel mensen vragen zich af waarom de oude app niet gewoon wordt teruggezet, maar hierover zei de CEO:
“De truc is natuurlijk dat Sonos niet alleen de mobiele app is, maar ook software die op je speakers en in de cloud draait. In de maanden sinds de lancering van de nieuwe mobiele app hebben we de software die op onze speakers en in de cloud draait zodanig bijgewerkt dat S2 nu minder betrouwbaar en minder stabiel is dan je je kunt herinneren. Na uitgebreid testen hebben we helaas geconcludeerd dat het opnieuw uitbrengen van S2 de problemen erger zou maken, in plaats van beter.”
Kortom, het gaat echt nog even duren voordat de geliefde functies uit de oude app worden hersteld. Het is de vraag of het publiek Sonos die tijd nog gunt, zeker als het straks een jaar na dato is. In ieder geval lijkt het erop dat de CEO zijn baan nog niet zeker is, al wil iedereen uiteindelijk vooral een ding: dat de app weer doet waar hij altijd goed in was.