©Guerrilla Games

©Guerrilla Games

Actrice uit Horizon Forbidden West is bang voor AI-versies van game-personages

1

“Het doet pijn en het maakt me bang,” zegt Ashley Burch. Recent lekte er een video waarin Sony toont hoe het hoofdpersonage uit de game Horizon Forbidden West functioneert als ze door AI bestuurd en ingesproken wordt. Een directe ‘aanval’ op Burch, die haar stem al jaren inspreekt en model staat voor haar gezicht.

De video waarin we AI-loy zien is inmiddels offline gehaald, maar de impact is groot. Voor gamers zou de komst van AI-hoofdpersonages in games betekenen dat ze net als bij een AI-chatbot gesprekken met ze kunnen voeren tijdens het gamen. Je kunt daarin ook verder gaan: een AI-personage kan de gamer leren kennen en eventueel later in de game nog op iets terugkomen wat eerder is besproken. Ook is het denkbaar dat je met stemaanwijzingen het personage een bepaald karakter meegeeft, of misschien zelfs helemaal aanstuurt. 

AI-loy

Daar kleven voordelen en nadelen aan: leidt het spreken tegen een hoofdpersonage niet af van het verdere spel? Tegelijkertijd kan het voor mensen met een lichamelijke uitdaging een voordeel zijn dat ze hun gamepersonage kunnen aansturen puur op basis van spraak. Zo ver is het allemaal nog niet: in de video was te zien hoe iemand AI-loy vraagt hoe het met haar gaat. Er werden verder geen opdrachten gegeven.

AI kan voor gamers veel teweegbrengen in spellen, want het kan onder andere de normaliter wat stijve NPC’s (non playable characters) bijvoorbeeld wat meer eigenheid meegeven. Het is echter voor gamemakers ook een dreiging. Een van die makers is Ashley Burch. Hoewel zij niet spellen bij elkaar programmeert, is ze wel al jaren de stem van het hoofdpersonage uit de beroemde Guerrilla Games-franchise.

SAG-AFTRA-stakingen

In een video op TikTok geeft ze een reactie op de video van haar AI-evenbeeld: “Ik zag de demo eerder deze week. Guerrilla heeft contact met me opgenomen en laten weten dat de demo niet iets is wat momenteel actief in ontwikkeling is. Er wordt niets van mijn gezichts- of stemdata gebruikt voor de demo: Guerrilla is eigenaar van Aloy als personage. Ik ben wel bezorgd. Niet om Guerrilla, Horizon of mijn prestaties of carrière, maar om deze kunstvorm.” Ze doelt daarmee op het inspreken van en model staan voor personages in games.

Ze verwijst ook aan de SAG-AFTRA-stakingen die AI als belangrijke basis hebben. “We vragen om bescherming. We willen dat je eerst toestemming aan ons vraagt voordat je een AI-versie van ons maakt. Je moet ons hiervoor bovendien op een eerlijke manier compenseren en ons vertellen hoe je die AI-tweeling gebruikt.” De actrice is niet bezorgd dat de technologie bestaat en dat de gamebedrijven er gebruik van maken: ze is bezorgd omdat ze niet wil dat de stem en gelaatsuitdrukkingen van acteurs wel worden gebruikt terwijl het met AI wordt gemixt. Ze vraagt zich af waar dan de bescherming is en zegt: “Het doet pijn en het maakt me bang.”

Sony is niet het enige bedrijf dat zich bezighoudt met AI in games: ook Microsoft/Xbox zou ermee bezig zijn. Hoe ver deze ontwikkeling is en wanneer we echt een game krijgen met een volledig AI-hoofdpersonage, dat is afwachten.

Lees meer over AI.