©Unsplash

©Unsplash

Problemen met webwinkels en ongewenst bellen zorgen voor record bij ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kreeg vorig jaar een recordaantal klachten en vragen. Maar liefst 84.000 keer werd er een klacht gemeld of een vraag gesteld over ongewenste wervingstelefoongesprekken en webwinkels.

De stijging is enorm: het aantal meldingen was 10 procent hoger dan in 2023. Zeker bij een aantal dat in de tienduizenden loopt is dat erg veel. Het merendeel van de meldingen komt van consumenten (78.000), terwijl bedrijven 6.000 meldingen deden. Het gaat daarbij voornamelijk om misleidende werving via telefoon en webwinkels die problemen geven. 

Dropshippers geven problemen

Wat opvalt is een stijging in klachten over dropshippers. Dropshipping houdt in dat wanneer je een bestelling bij een winkel plaatst, de winkel deze bestelling doorstuurt naar een producent of groothandel, die vervolgens direct het pakketje naar de koper stuurt zodra het klaar is.Een soort tussenpersonen dus, die zelf geen voorraad hebben en het aan andere winkels overlaten om het product te maken en bij de klant te krijgen. Iets wat voornamelijk veel gebeurt bij Chinese winkels. Dropshippers blijken een groeiende bron van problemen door producten die niet worden geleverd of een slechte kwaliteit hebben. Ook zijn de retourprocessen niet altijd op orde. 

Naast de vele meldingen bij de ACM zijn er ook veel consumenten naar de website van de instantie gegaan om informatie in te winnen. Voorbeeldbrieven voor het opzeggen van een abonnement zijn populaire zoekopdrachten op de site. Meer dan 3 miljoen mensen bezochten vorig jaar de website van de ACM, onder andere met dat doel.

Oplichting

Dat er veel problemen zijn met webshops, is ook op de radar van de politie terechtgekomen. Daar gaat het dan meer om het perspectief van phishing, waarbij kwaadwillenden nepshops nadoen of met zulke lage aankoopprijzen komen dat het absoluut te mooi is om waar te zijn. Zo werd er in 2024 maar liefst 45.000 keer aangifte gedaan van internetoplichting.

Op de hoogte blijven? Download de Bright-app.