©Unsplash

©Unsplash

Wie trouw blijft aan zijn internetprovider is onder aan de streep meer geld kwijt

Wie al jaren bij dezelfde internetprovider zit, voelt dat in zijn portemonnee. Niet omdat consumenten die langer blijven zitten minder betalen dan nieuwe klanten, maar juist omdat ze meer moeten betalen. Zo blijkt uit recent onderzoek.

Telecompaper meldt dat 61 procent van de consumenten die vier jaar of langer bij hetzelfde telecombedrijf blijven, meer dan 60 euro per maand kwijt zijn aan televisie en internet. Onder de nieuwe klanten betaalt slechts 25 procent dat bedrag.

Daar blijft het overigens niet bij, want het onderzoek wijst ook uit dat ruim 40 procent van de nieuwe klanten een bedrag van minder dan 40 euro per maand betaalt.

Wisselen van internetprovider loont, maar we doen het weinig

Voordeliger is het niet, maar voor de gemiddelde consument is blijven zitten waar je zit wel zo makkelijk. De Nederlandse consument doet dat dan ook massaal. Telecompaper ondervindt dat 55 procent van de Nederlanders al langer dan vier jaar bij dezelfde provider zit.

Opvallend genoeg zijn de mensen die in het afgelopen jaar zijn overgestapt sneller geneigd om nog een keer over te stappen. Van alle ondervraagden is 22 procent van de klanten van plan om binnen twaalf maanden wederom van provider te wisselen.

Dat klinkt als een heel gedoe, maar onderaan de streep scheelt dit dus flink in de portemonnee. Dergelijke klanten krijgen minder vaak te maken met jaarlijkse verhogingen en maken door de overstap gebruik van acties voor nieuwkomers. Acties die doorgaans vaak met aardig wat korting gepaard gaan.

KPN en Ziggo houden klanten het minst lang vast

Niet alleen de provider, maar ook de technologie waar je van afhankelijk bent heeft invloed op de prijs. Uit het onderzoek blijkt dat 57 procent van de mensen die leunen op internet via de kabel maandelijks meer dan zestig euro betaalt. Onder de klanten die een glasvezelaansluiting hebben betaalt slechts 41 procent van de klanten dat bedrag.

Onder alle klanten komen KPN en Ziggo er het minst goed uit. Volgens Telecompaper willen Nederlanders met een abonnement bij de twee partijen het meeste overstappen.

Lees meer over internet en mis niets met de Bright-app.