©BYD

©BYD

Autoreus doet opvallende belofte: elektrische auto even snel opladen als tanken

Update: 17 maart om 20:45

De grote Chinese EV-maker BYD doet een opmerkelijke belofte: je elektrische auto opladen in dezelfde tijd als een tankbeurt. Dankzij een nieuwe laadinfrastructuur, het Super E-Platform, moet een laadtijd van slechts vijf minuten mogelijk zijn.

Lang wachten tot je elektrische auto voldoende is opgeladen, kan soms frustrerend zijn. Deze laadtijd vormt dan ook een van de belangrijkste drempels voor de brede acceptatie van EV's. BYD belooft daar verandering in te brengen. Op Weibo kondigt het bedrijf een 'flash' laadbatterij aan met 'een ultrahoge spanning van 1000V, een ultragrote stroomsterkte van 1000A en een ultrahoog vermogen van 1000kW'. "Hiermee wordt wereldwijde massaproductie van megawatt-flitsladen mogelijk, met een maximale laadsnelheid van één seconde per twee kilometer rijbereik. Dit neemt de laadangst van gebruikers tijdens het reizen volledig weg."

Drie keer zo snel

Momenteel kunnen de snelste laadstations onder ideale omstandigheden tot 350 kW leveren, terwijl de meeste snelladers een vermogen van ongeveer 200 kW bieden. De nieuwe technologie van BYD zou deze snelheid verdrievoudigen tot maar liefst 1000 kW. Dat betekent drie keer zo snel opladen als nu mogelijk is. In een demonstratie toont BYD hoe een auto in slechts vijf minuten wordt opgeladen tot een bereik van 400 kilometer.

Nieuwe modellen

De nieuwe laadtechnologie zal beschikbaar zijn voor de twee modellen die gelijktijdig met de infrastructuur zijn aangekondigd: de Han L en de Tang L. Daarnaast belooft BYD zijn nieuwe technologie uit te rollen bij meer dan 4.000 laadstations. Hoewel deze ontwikkeling voor sommigen misschien ver weg voelt, zal deze indirect ook weer de westerse technologie vooruit helpen – al blijft het afwachten hoe snel.

Fabriek in Duitsland

Naast de al geplande fabrieken in Europa – een in Hongarije die in oktober opent en een andere in Turkije die in 2026 in bedrijf moet gaan – heeft BYD nu plannen voor een derde fabriek. Die zou komen in het hart van de Europese auto-industrie: Duitsland. De exacte locatie is nog niet bekend, maar met deze strategische zet wil BYD ongetwijfeld zijn positie in de Europese markt versterken.

Toekomst van Tesla

De aankondiging van BYD komt op een strategisch moment. Terwijl concurrent Tesla onder druk staat door de invoering van nieuwe importheffingen en de golf van kritiek op de politieke koers van Elon Musk, ziet BYD zijn kans schoon. De timing van het Chinese merk lijkt geen toeval: het probeert het 'Tesla-vacuüm' in Europa op te vullen. BYD haalde onlangs Tesla in als de wereldwijde marktleider op EV-gebied.

Lees meer nieuws over elektrische auto's en mis niets met de Bright-app.