©Bright

©Bright

Waarom je op dit moment niet kunt inloggen met DigiD

Probeer je in te loggen met je DigiD-account is de kans groot dat je tegen een foutmelding aanloopt. Volgens ICT-beheerder Logius van het Ministerie van Binnenlandse Zaken kampt de inlogdienst met een DDoS-aanval.

De aanval zorgt niet alleen voor problemen bij DigiD. Ook andere overheidsdiensten zoals MijnOverheid, de Belastingdienst of DUO zijn onbereikbaar.

Een DDoS-aanval (Distributed Denial of Service) is een cyberaanval waarbij een aanvaller een website, server of netwerk overspoelt met een enorme hoeveelheid verkeer om deze onbereikbaar te maken. In dit geval zorgt het ervoor dat Nederlandse burgers niet meer kunnen inloggen met DigiD.

De problemen begonnen vanmorgen om 10:15 uur, maar er is nog geen zicht op wanneer de diensten weer bereikbaar zijn. Via deze site kun je de ontwikkelingen in de gaten houden.

Niet de eerste DDoS-aanval op DigiD

Het is niet de eerste keer dat DigiD kampt met een DDoS-aanval. Begin deze maand was de dienst al drie uur lang onbereikbaar door een aanval en ook afgelopen donderdag lag de dienst er anderhalf uur uit.

Wie er achter de aanvallen zit is nog niet bekend.

Niets missen? Check dan zeker even de Bright-app.