©BYD

Meer slecht nieuws voor Tesla: deze nieuwe Model 3-concurrent is veel goedkoper
BYD heeft een nieuwe elektrische sedan gelanceerd, de Qin L EV. Deze concurrent voor de Tesla Model 3 heeft een strak design, slimme rijtechnologie en een redelijke actieradius. Maar de prijs is de grootste troefkaart van BYD.
BYD noemt de Qin L EV zelf 'de meest aantrekkelijke keuze voor jonge mensen in het tijdperk van slim rijden'. In China kost de elektrishe auto omgerekend zo'n 16.500 euro voor het basismodel en 19.300 euro voor de beste uitvoering. Dat is bijna de helft goedkoper dan een Tesla Model 3 in China.
Qua afmetingen doet de sedan ook niet onder voor zijn Amerikaanse rivaal. De Qin L EV is 4,7 meter lang, 1,9 meter breed en 1,5 meter hoog, met een wielbasis van 2,8 meter. Ter vergelijking: de Tesla Model 3 is net zo lang, iets smaller en lager.
Actieradius en prestaties
De Qin L EV wordt geleverd met twee accupakketten: 46,08 kWh en 56,64 kWh. Snelladen is mogelijk van 30 tot 80 procent in 24 minuten. De elektrische sedan biedt volgens het Chinese testprotocol CLTC een rijbereik tot respectievelijk 470 kilometer en 545 kilometer. Ter vergelijking: de Tesla Model 3 met achterwielaandrijving haalt in China tot 634 km per lading, terwijl de Long Range AWD-variant een bereik heeft van 713 km.
De nieuwe sedan is gebaseerd op BYD’s e-Platform 3.0 Evo, waarmee het bedrijf beweert de laagste energieconsumptie in zijn klasse te hebben. Het interieur is voorzien van een vernieuwd design met BYD’s DiLink 100 slimme cockpit. Dit omvat een 15,6 inch zwevend infotainmentscherm, een 12 inch head-up display en een 8,8 inch bestuurdersdisplay. Verder beschikt de Qin L EV over een systeem dat zowel kan koelen (tot min 6 graden Celsius) als verwarmen (tot 50 graden).
Slimme rijhulpsystemen
Alle uitvoeringen zijn standaard uitgerust met BYD’s 'God’s Eye C' rijhulpsysteem, dat functies biedt zoals autonoom navigeren op snelwegen en parkeren op afstand. Het systeem wordt ondersteund door maar liefst vijf radars, twaalf ultrasone sensoren en twaalf camera’s.
Hopelijk voldoet het BYD-systeem wel aan de Wile E. Coyote-test, in tegenstelling tot die van Tesla, dat beperkter is qua sensoren. Verder worden extra functies toegevoegd via over-the-air (OTA) updates.
Tesla ingehaald
Het mag intussen wel duidelijk zijn: Tesla en zijn CEO Elon Musk kunnen zich weinig meer veroorloven nu de concurrentie op stoom is gekomen. Onlangs haalde BYD al Tesla in als de grootste EV-verkoper ter wereld.
Terwijl Musk met zijn politieke acties de reputatie van Tesla om zeep helpt, lijkt BYD zijn kans te zien en met volle kracht vooruit te gaan. De Chinese autofabrikant doet dan ook wat Elon Musk eerder beloofd had, en doet er nog een schepje bovenop: EV's van minder dan 20.000 dollar.
Lees meer over EV’s en mis niets met de Bright-app.