©Tern

Decathlon en Tenways krijgen concurrentie van deze nieuwe e-bike
Fietsfabrikant Tern heeft een nieuwe elektrische cargofiets aangekondigd. Deze longtail e-bike moet veiliger zijn en meer gemak bieden. Je kunt er opvallend veel bagage en twee kinderen mee vervoeren.
Tenways kwam eerder deze week met zijn longtail e-bike en Decathlon zou binnenkort ook twee nieuwe bakfiets-alternatieven lanceren. Maar er is nog een kaper op de kust: Tern heeft de nieuwe generatie van zijn cargo e-bike GSD uitgebracht.
Het is al de derde generatie van de GSD, dus Tern heeft intussen veel ervaring met het maken van een elektrische staartfiets. Het besturen van de e-bike terwijl je zware lading aan het vervoeren bent, is in de nieuwe versie makkelijker geworden. Om dat voor elkaar te krijgen heeft Tern de wielen verder uit elkaar gezet en het zwaartepunt van de fiets verlaagd. Ook hebben de buizen een grotere diameter waardoor de stabiliteit en stijfheid van het frame hoger is.
Het maximale gewicht van de fiets inclusief bagage is nu 210 kilogram. Dat is ook grondig getest met de Duitse veiligheidsstandaard DIN 79010, dus je kan met een gerust hart flink wat bagage achter op de fiets zetten.
Rem met antiblokkeersysteem
De Bosch Cargo line-motor biedt 85 Nm-koppel en de dubbele accu van 500 Wh geeft je tot 101 kilometer trapondersteuning. De GSD heeft 20 inch wielen en beschikt over Magura hydraulische schijfremmen.
Je krijgt door het Bosch Smart System ook allerlei handige functies zoals GPS-tracking en een elektronisch fietsslot. Bovendien is remmen in bepaalde situaties een stuk veiliger geworden door de ABS-technologie die op de GSD zit. Die technologie zorgt ervoor dat je wielen nooit blokkeren terwijl je remt, wat met zo’n zware fiets zeker van pas kan komen op gladde wegen.
Op zijn staart parkeren
Als je de fiets binnen wil opladen of wil stallen, heeft deze fiets een uniek kunstje. Je kan hem namelijk verticaal op zijn staart parkeren waardoor hij veel minder ruimte inneemt.
Een nieuwe accessoire is een soort opvouwbaar voetensteuntje dat je bij de fiets kan kopen. Verder zijn er heel veel al bestaande accessoires beschikbaar voor achterop, zoals kinderzitjes, een groter stoeltje voor een volwassene, grote fietstassen en zelfs een onderdeel waardoor je een andere fiets op sleeptouw kan nemen als die kapot is.
De fiets is dus echt bedoeld als vervanger van je auto. Daar is de prijs vanaf 5399 euro ook wel naar. Dat is behoorlijk wat meer dan bijvoorbeeld de Tenways Longtail Duo van 3299 euro of de cargofiets van Decathlon die 2999 euro kost. Omdat het zo'n investering is, belooft Tern wel dat er 7 jaar ondersteuning blijft voor de e-bike in de vorm van bijvoorbeeld reserveonderdelen. Vanaf mei is de nieuwe GSD in Europa beschikbaar.
Volg meer nieuws over elektrische fietsen en meld je aan voor onze nieuwsbrief.