©Brose

Yamaha neemt e-bike-motormaker Brose over
Yamaha wordt groter in het maken van e-bike-aandrijvingen. Het bedrijf neemt het Duitse Brose over, dat zowel aandrijvingen voor e-bikes maakt als voor elektrische motoren als onderdelen voor elektrische auto’s.
De overname is in principe rond en getekend, maar er moeten eerst nog allerlei instanties naar kijken om het goed te keuren. De verwachting is dat Brose half 2025 helemaal tot Yamaha behoort. De e-bike-aanrijvingen zijn belangrijk voor het merk, schrijft Nieuwsfiets, maar het bedrijf zelf wil zich vooral richten op wat het doet voor auto’s. Dat betekent niet dat het stopt met aandrijfsystemen.
Yamaha koopt Brose
Binnen Yamaha verandert er weinig met Brose erbij. Brose blijft voor nu actief vanuit zijn hoofdkantoor in Berlijn. Het management blijft ook aan om de dagelijkse zaken te runnen. Sowieso worden alle medewerkers van e-bike-aandrijvingen overgenomen door het Japanse bedrijf. Yamaha is van plan om de e-bike-aandrijvingsactiviteiten onder het eigen beheer als zelfstandige afdeling verder te ontwikkelen.
Het is voor Brose een interessante stap, omdat het hiermee toegang krijgt tot een bredere markt. Vooral Azië is een regio waar het bedrijf nog kan groeien. Yamaha heeft op zijn beurt ook weer diverse middelen en mogelijkheden, waar Brose van kan profiteren. Ook is het de bedoeling om de productlijn uit te breiden. Het is vooral bekend van hun middenmotoren Brose Drive S, T en C. Verder levert Brose deurmodules, stoelsystemen en sensortechnologie aan autofabrikanten over de hele wereld.
E-bikes
Yamaha bouwt zelf e-bikes, zoals mountainbikes, stadsfietsen en meer. Bovendien maakt het net als Brose eigen aandrijflijnen, schermen en daarnaast ook nog batterijpakketten.
Bekijk hier een ebike van Yamaha.