©Unsplash

Extra checks op irritante telefoontjes van energiemaatschappijen
“Spreek ik met mevrouw xxx? Ah, fijn dat ik u tref.” De telecombranche en de energiebranche kunnen er wat van: mensen bellen om ze over te halen een contract af te sluiten. Er zijn veel regels waar deze bedrijven zich aan moeten houden, maar de ACM wil strenger gaan controleren op de naleving ervan.
De Autoriteit Consument & Markt wil strenger controleren op de regels die in Nederland gelden voor telemarketing. Tot 1 juli hebben deze bedrijven de tijd om hun zaakjes op orde te brengen. Daarna start de ACM met de strengere controles om te zorgen dat burgers niet zomaar worden lastiggevallen of hun privacy wordt geschonden.
ACM
De ACM zegt dat klachten over telemarketing in de top vijf meest voorkomende meldingen staan. Energieleveranciers, maar ook telecombedrijven zorgen voor extra drukte op de lijnen bij de ACM. Het vindt het tijd dat er echt verandering komt. Op 27 maart kwamen diverse energieleveranciers en telecomaanbieders bijeen om met de ACM in gesprek te gaan over dit onderwerp. De ACM heeft duidelijk gemaakt wat de regels zijn.
Er zijn veel regels in de telemarketing. Bedrijven moeten transparant zijn over het doel van het gesprek, maar ook de looptijd van contracten en de prijzen ervan. Ook mogen ze niet koud bellen: de persoon die gebeld wordt moet daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Dit geldt niet alleen voor energiemaatschappijen en bedrijven als KPN, Odido en Ziggo: alle bedrijven die (potentiële) klanten bellen, moeten hieraan voldoen.
Regels in de telemarketing
Als bedrijven voor dit type marketing een bureau inhuren, dan kunnen ze zich daar niet altijd achter verschuilen. De ACM geeft aan dat alle partijen in de keten verantwoordelijk zijn, waardoor opdrachtgevers bureaus dus ook extra moeten controleren op het naleven van de regels. De ACM schrijft: “Met deze verscherpte aanpak wil de ACM bijdragen aan een eerlijkere en transparantere telemarketingpraktijk, waarin mensen beter worden beschermd tegen ongewenste en misleidende verkoopgesprekken.”
Houden bedrijven zich niet aan de regels, dan kunnen ze rekenen op boetes of lasten onder dwangsom.
Lees meer over de ACM en download de Bright-app.