©Bright

©Bright

Duurtest Mini Aceman SE: een compromis, maar voor wie?

Onze autotester Rutger rijdt deze maand met de Mini Aceman SE. Langzamerhand wordt duidelijk voor wie deze auto eigenlijk het meest geschikt is. 

Met grofweg 70% van de auto’s die ik test, zou ik goed kunnen leven. Sommige vereisen dat ik voor mijn vakanties een andere auto regel, maar in 95% van mijn gebruiksscenario’s voldoen ze. Dat geldt ook voor de Aceman die we nu rijden. Ik zal niet met hond en twee kinderen een lange reis maken in de Aceman, maar dat doe ik sowieso zelden, dus echt veel maakt dat niet uit. Meestal zit ik er alleen of met twee mensen in, sporadisch met meer en dat past ook. De vraag is alleen: welk compromis sluit je bij de aanschaf van een nieuwe auto?

Onze testauto kost over de €50K. Daarvoor krijg je een auto die geweldig rijdt, fantastisch afgewerkt is van binnen, een fijn infotainmentsysteem heeft en heel erg bruikbare rijhulpsystemen. Dat bedrag klinkt nog steeds absurd voor een autootje voor dit formaat. Maar een heel klein Rolexje is vast ook niet goedkoop. Bovendien is het gebrek aan dagelijkse ergernissen een enorme zegen én het plezier achter het stuur is er altijd, terwijl de lol van het hebben van een grote bagageruimte slechts sporadisch is.

Het blijft een compromis

Ik begrijp dus wel dat wie het geld heeft liggen en zelden meer ruimte nodig heeft, kiest voor de Aceman SE. Alhoewel ik persoonlijk dan de voorkeur zou geven voor de kleinere Cooper SE. Nog iets meer compromissen als het om ruimte gaat, maar ook meer lol achter het stuur én een fraaiere auto om te zien.

Het grootste offer dat je wat mij betreft moet maken als je voor de Aceman gaat, is zijn rijbereik. Die is niet problematisch an sich. Ik reed naar de Bright-reünie, laadde daar tijdens het feesten en kwam moeiteloos weer terug. Maar een auto van over de €50K met een accu van 49 kWh voelt alsof ik beroofd ben. Het weerhoudt me er ook van om de accu standaard tot 80% te laden (wat beter is voor de levensduur) omdat het rijbereik dan wel erg laag wordt. Dat is overigens meer een kwestie van gewenning, dan een werkelijk probleem. Als je deze auto zelf hebt en een laadpaal aan huis, kun je dat prima doen voor de dagelijkse ritjes natuurlijk.

De Aceman SE is dus een auto voor de stijlbewuste EV rijder die niet op regelmatige basis honderden kilometers op een dag rijdt. Iemand die sportief wil rijden én best wat geld overheeft voor een fraai afgewerkte auto. Volgende week trekken we conclusies voor iedereen.

Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest.