©Zeekr

©Zeekr

Zeekr onthult 's werelds eerste 1200 kW ultrasnellader: mijlpaal van BYD voorbij

Automaker Zeekr is de laadpaal-mijlpaal van Chinese concurrent BYD van 1-megawatt voorbijgestreefd met een vloeistof-gekoelde laadpaal met 1200 kW laadvermogen.

Chinese automakers lijken er alles aan te willen doen om laadpaalstress weg te nemen bij mensen die nu nog op benzine rijden. Want ook al zijn snelladers voor EV's steeds rapper, zelfs bij een 350 kW-lader sta je al snel 20 minuten te wachten tot de accu weer 80 procent vol is. Onlangs onthulde het Chinese BYD al zijn Super E-Platform, dat de laadtijd met een vermogen van 1000 kW naar 5 minuten belooft te brengen.

Zeekr gaat daar nu nog eens overheen, met een nieuwe watergekoelde laadpaal met een piekvermogen van 1.2 MW, 1200 kW dus. Specifieke beloftes over de snelheid doet Zeekr nog niet, maar als een 1000 kW-lader in 5 minuten 400 kilometer bij laadt, dan zal dat met 1200 kW zo'n 20 procent sneller gaan, of met 20 procent meer bereik in 5 minuten.

Kip-ei-verhaal, lader-auto-verhaal

Op papier dan, want er bestaan nu nog geen elektrische auto's die met zo'n gigantisch vermogen kunnen laden. Alsnog kunnen EV's voor die tijd profiteren van zo'n paal, want vaak zitten er meerdere stekkers aan één lader. Dan kom je met je 350kW-ladende auto bij de snellader, om vervolgens maar het halve vermogen te krijgen. Wel valt te verwachten dat Zeekr met zijn toekomstige auto's rekening zal houden met zo'n veel hoger laadvermogen. Zeekr wil in thuisland China een laadnetwerk van 10.000 laders hebben, nu staat de teller op iets meer dan 4000, waarbij de snelste laders nu 800 kW bieden.

Het Chinese Huawei maakt ook laders en onthulde eerdere een exemplaar dat 1,44 MW biedt, maar die is niet gericht op personenwagens. Die lader is bedoeld voor elektrische vrachtwagens, die met hun enorme batterij natuurlijk helemaal gebaat zijn bij een veel snellere lader.

Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.