©Netflix

Streaming in Nederland door grens 1 miljard euro, Netflix met afstand de grootste
Streamingdiensten hebben in 2024 voor het eerst meer dan 1 miljard dollar binnengehaald in Nederland in een jaar tijd. De grootste streamingdienst blijft Netflix, maar over het geheel genomen kijken Nederlanders alsnog meer ouderwetse tv.
De Nederlandse tv- en videomarkt groeide in 2024 met 4,2 procent tot een omzet van 2,9 miljard euro, meldt marktonderzoeker Telecompaper. De stijging komt vooral door de groei van streamingdiensten, die in 2024 een omzet van 1,2 miljard euro draaiden. Dat is een stijging van 21 procent vergeleken met 2023. Een mijlpaal bovendien, want voor het eerst draaiden de streamingdiensten in Nederland samen een omzet van meer dan 1 miljard euro: 1,2 miljard om precies te zijn.
Samen zijn de streamingdiensten goed voor 36 procent van de totale tv-markt in Nederland. Vooralsnog blijft ouderwetse, lineaire televisie de meest gebruikte manier van tv-kijken, met een marktaandeel van 42 procent. Op het gebied van streaming blijft Netflix de grootste aanbieder in Nederland, met een marktaandeel van 14,5 procent en een omzet van 427 miljoen euro.
Behoorlijke voorsprong
Andere spelers volgen op een eindje daarna pas. Viaplay heeft een marktaandeel van 5,2 procent, waarbij de prijsverhogingen het verlies aan klanten compenseren. Videoland groeit naar een omzet van 132 miljoen euro en een marktaandeel van 4,5 procent. Disney+ komt op de vierde plaats, met een marktaandeel van van 3,7 procent.
Op de markt voor lineaire tv is Ziggo nog steeds marktleider ondanks een omzetdaling van 2,7 procent tot 885 miljoen euro. KPN groeit met 1,3 procent, goed voor een omzet van 571 miljoen euro, mede dankzij de overnames van Youfone en Kabeltex.
Meer streaming-nieuws en mis niets met onze Bright-app.