©Decathlon

Deze e-bike van Decathlon heeft bijna alles wat je nodig hebt in de stad
Decathlon heeft zijn nieuwe e-bike voor in de stad in Nederland uitgebracht. De elektrische fiets LD940 schakelt helemaal automatisch, heeft een krachtige middenmotor en een grote batterij.
De nieuwe e-bike LD940 lijkt een beetje op de E-Actv 900 hybridefiets die Decathlon afgelopen najaar introduceerde. Het belangrijkste verschil tussen de twee is het design van het stuur. Dat lijkt iets hoger en meer naar binnen gebogen bij deze stadsfiets, waardoor je waarschijnlijk rechter op zit. Verder is er een minder opvallende voorvering in de nieuwe LD940 aanwezig.
Ook het scherm is duidelijk verschillend. In de LD940-stadsfiets zit hij mooi weggewerkt in het stuur, waardoor diefstal onmogelijk is, maar reparatie misschien wel moeilijker wordt. Bij de hybridefiets zit het scherm los op het stuur gemonteerd.
Automatisch schakelen
In de fiets zit de Owuru-middenmotor, die bijzonder is omdat hij in de motor ingebouwde traploze versnellingen heeft en automatisch schakelt. Dat is vooral erg handig als je snel weg wil rijden bij de vele verkeerslichten in de stad. De motor heeft verder een nominaal vermogen van 250 watt, zoals dat hoort in de EU, en een koppel van 65 Nm. Remmen doe je met hydraulische schijfremmen van Tektro.
Helaas zit er nog wel een ketting op de fiets en heeft hij geen riemaandrijving. Ook is de kettingkast niet helemaal afgesloten, waardoor je mogelijk eerder last krijgt van vuil of roest op de ketting.
Grote accu
De e-bike heeft een grote, uitneembare 694 Wh-batterij van Samsung, die binnen vijf uur weer volledig is op te laden. Zowel het voor- als achterlicht werkt op die batterij.
Decathlon garandeert 500 keer op- en ontladen zonder dat je actieradius minder wordt. Als je telkens op de eco-stand hebt gereden, ben je dan ongeveer 50.000 kilometer verder, dus dat is behoorlijk. Toch lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat er in die 500 keer laden geen enkele vermindering van de batterij optreedt en lijkt het reëler dat je nog zo’n 80 tot 90 procent van de oorspronkelijke capaciteit over hebt na zo vaak laden.
De maximale actieradius is 130 kilometer, maar dat is onder de ideale omstandigheden. In de eco-stand zou je volgens Decathlon in de praktijk minstens 97 kilometer ver moeten komen op een lading, in de tour-stand 74 kilometer en in de boost-stand 64 kilometer.
GPS-tracker en fietsverzekering
Met de Decathlon-app kan je zien waar je e-bike is en kan je de fiets op afstand onbruikbaar maken mocht hij gestolen worden. Je kan de fiets voor 14 euro per maand ook verzekeren voor schade, ongevallen en diefstal.
Als je LD940 gestolen wordt en hij wordt niet binnen twee dagen teruggevonden, dan krijg je een nieuwe fiets met een vergelijkbare waarde.
Twee maten en de prijs
Als je langer dan 1,74 meter bent, dan moet je in Nederland nog even geduld hebben. De maat L/XL is namelijk momenteel nog niet op voorraad op de Nederlandse Decathlon-site. Mocht je tussen de 1,55 en 1,74 meter zijn, dan kan je de fiets nu al kopen.
De prijs van de LD940 is 2799,99 euro. Daarmee is de e-bike van Decathlon wat duurder dan de concurrent van Tenways, maar ook goedkoper dan de vergelijkbare modellen van Gazelle. Andere betaalbare concurrenten zijn de nieuwe Crivit Urban E-Bike X.3 en Y.3 van Lidl.
Wil jij veel nieuwe e-bikes in één keer zelf proberen? Kom dan naar de Bright E-bike Party op zaterdag 17 mei.
Volg meer over elektrische fietsen en mis niets met de Bright-app.