©WATT

Dit e-bike-merk ging in september failliet maar maakt toch een doorstart
Ruim zeven maanden nadat het e-bike-merk WATT failliet werd verklaard, maakt de fabrikant van elektrische stadsfietsen met retro-ontwerpen alsnog een doorstart.
WATT is teruggekeerd op de Nederlandse markt dankzij een investering van het investeringsfonds GREEN. Om hoeveel geld het gaat, is niet bekendgemaakt. Het merk richt zich op elektrische stadsfietsen, met tijdloze ontwerpen die het omschrijft als 'modern vintage' en 'haast niet te onderscheiden van een normale stadsfiets'.
WATT verkoopt momenteel twee e-bike-modellen: Valencia en Dublin. Beide kosten 2195 euro. Bij de Welectric-winkels in Amsterdam en Den Haag kun je een proefrit op de fietsen maken.
De WATT Dublin, die we afgelopen zomer hebben getest, is er behalve met een lage instap ook als herenfiets. De WATT Valencia is er alleen met een lage instap. De e-bikes hebben een Motinova-achterwielmotor en hydraulische schijfremmen. De batterij is uitneembaar en levert tussen de 40 en 70 kilometer lang trapondersteuning. De fietsen wegen iets minder dan 20 kg.
Vertrouwen van de investeerder
WATT werd in 2017 opgericht, maar ging in september 2024 failliet. "Onverwachte economische uitdagingen hebben het merk vorig jaar gedwongen om de bedrijfsactiviteiten te staken. Gesterkt door klanten, dealers en het vertrouwen van de investeerder wisten we een doorstart te realiseren", laat het bedrijf weten. "Onze e-bikes zijn ontworpen om het stadsleven te verrijken, zowel functioneel als sociaal. We willen dat iedere rit een moment van plezier en verbinding biedt, waar je je verbonden voelt met de stad en de mensen om je heen", aldus WATT-oprichter Frans Nomden.
Jeroen van der Beek, managing partner van GREEN Impact Investing, denkt dat WATT zich kan onderscheiden op de drukke e-bike-markt. "Wij zien elektrisch vervoer, en zo ook elektrische fietsen, als een belangrijk onderdeel van de transitie naar schonere en groenere steden. Met de combinatie van competitieve pricing, sterk design en goede kwaliteit - en bovenal een enthousiast en capabel managementteam - hebben we er vertrouwen in dat WATT hier een betekenisvolle rol in kan spelen."
Stella, VanMoof en Amslod
De afgelopen twee jaar ging het ene na het andere Nederlandse e-bike-merk failliet, waaronder Stella, VanMoof, QWIC, Brekr, Amslod, Huyser en Bayck. Meerdere van deze bedrijven zijn inmiddels onder andere eigenaren ook weer teruggekeerd.
Amslod maakt echter geen doorstart, omdat het na het faillissement niet is gelukt om een koper te vinden.
Op 17 mei kun je zelf e-bikes van meerdere bekende fabrikanten proberen tijdens de derde editie van onze E-bike Party.
Volg meer nieuws over elektrische fietsen en mis niets met de Bright-app.