©Unsplash

Spotify gaat meer leunen op AI, maar niet zoals je misschien zou verwachten
Premium-leden hebben er niet mee te maken, maar gratis gebruikers van Spotify weten hoeveel reclame er in de streamingdienst te vinden is. Om die reclame zo effectief mogelijk te maken grijpt het bedrijf naar AI, maar het is nog maar de vraag of dat echt zoveel impact zal hebben.
Spotify introduceert met Gen AI Ads een nieuwe functie waarmee bedrijven, met behulp van AI, volledige audioreclames kunnen produceren. Binnen het Ads Manager-platform van de streamingdienst kan de nieuwe tool zonder extra kosten worden gebruikt, zodat er sneller, makkelijker en goedkoper advertenties uit de grond gestampt kunnen worden.
Voor de grote bedrijven kan de nieuwe tool voordelen bieden, maar het is vooral voor de kleine ondernemers een uitkomst. Middels deze weg kunnen audioreclames geproduceerd worden, zelfs als je weinig marketingbudget hebt. De vraag is alleen of die ondernemers er ook iets aan hebben.
Advertenties op Spotify: gaat AI het verschil maken?
Hoewel reclames doorgaans al snel vergeten worden of zelfs voor irritatie kunnen zorgen bij gebruikers, kunnen ze wel effectief zijn. De nieuwe AI-tool van Spotify kan de advertentiedrempel voor bedrijven verlagen, maar het is nog maar wel de vraag hoe deze advertenties klinken.
Zorgt de AI er straks voor dat iedere commercial op Spotify hetzelfde klinkt of zit er wel iets van gevoel in het verhaal? Het maken van reclames kan zeker overgenomen door kunstmatige intelligentie om kosten te besparen, maar om het zo effectief mogelijk te doen komt er normaal gesproken wel aardig wat werk kijken.
Dat geeft ook een klein beetje het idee dat Spotify de nieuwe tool niet introduceert voor de ondernemer, maar juist om zoveel mogelijk mensen naar een Premium-abonnement over te laten stappen. Hoe meer irritante reclames, hoe groter de frustratie bij gebruikers en hoe sneller mensen bereid zijn te betalen. Eens zien of we binnenkort verschil merken of juist helemaal niet.
Lees meer over streaming en mis niets met de Bright-app.