©Bright

Gereden: de Chinese Zeekr 7X – Europese auto's kunnen wel inpakken
Onze autotester Rutger reed als één van de eersten de nieuwe Zeekr 7X. Het AliExpress-tijdperk is over, deze auto kan op alle niveaus concurreren met de Amerikaanse, Europese en Koreaanse concurrentie.
We krijgen bij Bright heel veel uitnodigingen om elektrische auto’s te testrijden. Maar omdat we ook telefoons, drones, slimme stofzuigers en elektrische fietsen moeten testen, zijn we nogal selectief. In eerste instantie wilden we de Zeekr 7X dan ook overslaan. De 001 vonden we geen aanrader en er lijkt elke week wel een nieuwe Chinese elektrische SUV op de markt te komen. Dus waarom deze 7X wel rijden?
De specsheet is alvast indrukwekkend. Voor €53K krijg je een auto met 413 pk op de achterwielen, 400 kilometer reëel rijbereik, meer dan 600 liter bagageruimte en 290 centimeter tussen de voor- en achterwielen. Dan hebben we de belangrijkste partytrick nog overgeslagen: de auto kan laden met 360 kW.
Slimme rijhulp niet hinderlijk
Waarom dan toch laten staan? Vanwege de ervaringen met de voorganger. De Zeekr 001 was op papier ook erg indrukwekkend en eerlijk is eerlijk: zag er ook goed uit, was prachtig afgewerkt, reed soepel en stil, maarrrrr…. de rijhulpsystemen waren het woord “hulp” niet waardig. Ze leken nogal scherp afgesteld en neurotisch van aard. Dus de Zeekr 001 vond ik zelfs met indrukwekkende specificaties alsnog een afrader. Maar Zeekr vertelde ons dat dankzij een paar software updates dat aanzienlijk verbeterd is en dus stapten we met de nodige zenuwen in de 7X. In anticipatie op de eerste PINGS en PLONGS.
Bij elke moderne auto moet je direct na het starten de Lane Keep Assist en de Overspeed Alert uitzetten. Bedank Europa voor deze wetgeving. Dat gaat gelukkig vrij eenvoudig in de 7X. Naar beneden swipen en twee snelkoppelingen tikken en weg kun je. En geloof het of niet, tijdens de hele rit van een uur of 3 geen pling, geen trillende stoel, geen stuur dat tegen begint te werken. Op de snelweg werkt het systeem uitstekend, tenzij je handmatig van baan veranderd, dan zet hij opeens de cruise control uit en die schakelt daarna met wat vertraging weer in. Maar verder was er geen wolkje aan de lucht.
Gekke deuren, rijdt heerlijk
Typische Chinese eigenaardigheden zijn er nog wel. Meest opvallend: de keuze voor deuren die elektrisch open en dicht kunnen. Druk op een knopje op de deurstijl en je deur komt vanzelf naar buiten. Geinige gimmick, maar vaak sta je voor de deur gaat hij dus maar een klein stukje open. Met een beetje gewenning is dat vast ok en je kleine kinderen kunnen dus niet zomaar de deur openzwaaien tegen een geparkeerde auto naast je, maar volgens mij zou ik liever gewone deuren hebben. Gaat net wat sneller.
Het interieur is wederom een feestje om in te zitten. Met een flink standaard glazen panoramadak wordt het verder donkere interieur toch wat lichter. Het grote en kleine scherm voorin zijn van hoge resolutie, net als de 360-graden camera. Waarbij je er zelfs voor kunt kiezen om je auto transparant te maken, zodat je precies kunt zien dat je HEMA tas nog achter het achterwiel staat.
De 7X rijdt net zo soepel en comfortabel als de 001, zelfs op gare Portugese wegen. Uiteraard is de zit een stuk hoger en minder sportief, maar in een bocht is de duurste All Wheel Drive variant in ieder geval in staat zijn snelheid aardig vast te houden. Dankzij de luchtvering in dat model blijf je prachtig recht in de bochten.
Europese merken mogen bezorgd worden
Zeekr koos er zelfs voor ons een stukje offroad te laten rijden. Alleen de duurste AWD variant heeft de mogelijkheid om de vering in hoogte te verstellen en dus zelfs in een Offroad stand te zetten. Daar redde de 7X zich zelfs op zomerbandjes prima mee. Ondanks dat het de afgelopen dagen heel veel en heel hard geregend had en er dus een waar blubberparcours ontstaan was. Voor de meeste Nederlanders is deze capaciteit natuurlijk volstrekt overbodig, maar voor de Scandinavische markt wel fijn als je een ondergesneeuwde oprit af moet rijden in de ochtend.
De Zeekr 7X leek me in eerste instantie wat prijzig voor een SUV van Chinese komaf, maar CEO Lothar Schupet (komt bij BMW vandaan) legde uit dat het voor Chinese automakers geen zin heeft om primair op prijs te concurreren. Met het tempo waarin ze innoveren en verbeteren, verwachten ze op alle fronten de Europese en Koreaanse concurrentie voorbij te kunnen streven de komende jaren. Dat leek me voor het rijden van de 7X een beetje wishful thinking, maar na een volle dag in de auto, maak ik me oprecht zorgen voor de Europese automakers. BMW teaset al jaren met de elektrische Neue Klasse, VW liet ons eindeloos wachten op de ID.Buzz en Zeekr zet in twee jaar tijd de 001, de X en nu de 7X op de markt. Een auto die qua waardepropositie moeilijk te verslaan is door de gevestigde merken.
🚲 50 procent korting: bestel hier je Bright E-bike Party 2025 ticket(s) 💯